kz0z8y370yry86npy73qc55j2i7fcr

Ik wil het met je hebben over hoe jij jezelf voor de gek houdt. Want ja, dat doe je. Eerst geef ik je antwoord op de vraag: Hoe werkt het brein? Want met deze basis breinkennis ga je makkelijker inzien dat je vaak zelf je grootste beperking bent.

[toc]

 

Hoe werkt het brein

Misschien denk je dat dit niet voor jou geldt, maar grote kans dat jij zélf je allergrootste beperking bent. Om jezelf uiteindelijk letterlijk en figuurlijk in beweging te krijgen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe het brein werkt en vervolgens hoe je hem op de juiste manier kunt trainen. Omdat ons brein ontworpen is om comfort te zoeken en pijn te vermijden, kan het zijn dat je jezelf voor de gek houdt en – bewust of onbewust – voor de makkelijke weg kiest. Dat is zonde, want het is niet nodig en het helpt je niet bij het realiseren van je persoonlijke of zakelijke doelen.

Drie delen van het brein: mensenbrein, zoogdierenbrein en reptielenbrein

Ons brein bestaat grofweg uit drie verschillende delen: het mensenbrein, het zoogdierenbrein en het reptielenbrein. Je herkent het vast wel: je weet wat je moet doen om een bepaald doel te realiseren, maar je doet het niet. Rationeel gezien weet je het (het mensenbrein), maar je wordt beïnvloed door je emoties (het zoogdierenbrein) en/of door je instinct (het reptielenbrein).

Voor het behalen van jouw doel – moeiteloos en energieker winnen – is het vooral belangrijk dat je leert onderscheid te maken tussen je mensenbrein en je zoogdierenbrein.

Hoe werkt het mensenbrein

Het mensenbrein, ofwel de neocortex, is het jongste deel van het brein. In vergelijking met dieren is dit deel bij de mens meer ontwikkeld. Het mensenbrein wordt ook wel ons rationele of denkende brein genoemd en is vooral verantwoordelijk voor het bewust verwerken van informatie. Het stelt ons in staat om rationele keuzes te maken en activeert wat we echt willen. Hier komen je visies, normen en waarden tot stand.

Voorbeeld van het mensenbrein

Het is druk op je werk waardoor je besluit over te werken. Daardoor komt het geplande fietsritje van die avond in de knel en heb je nauwelijks tijd om boodschappen te doen. Niet zo handig, maar het moet anders heeft de rest van het gezin ook geen eten. Dan vandaag maar een afhaalmaaltijd en na het eten even wandelen. Zo heb je toch nog iets gedaan en ben je even buiten geweest. Morgenvroeg begin je met een rondje hardlopen, want je weet hoe energiek je je daardoor gaat voelen, en plan je je werk beter in waardoor je ‘s avonds op je gemak boodschappen kunt doen. Een heel verstandige reactie, vanuit je rationele mensenbrein.

hoe werkt het brein

Hoe werkt het zoogdierenbrein

Het zoogdierenbrein wordt ook wel ons limbische of emotionele brein genoemd. In dit gedeelte van het brein komen onze emoties en gevoelens tot stand. Daarnaast regelt het veel onbewuste processen, zoals onze persoonlijkheid en het onthouden van bepaalde kennis. Zo zorgt het zoogdierenbrein ervoor dat gebeurtenissen en acties opgeslagen worden, zodat je ze kunt herhalen of vermijden. Ook zorgt het aanmaken van het stresshormoon cortisol.

Het komt regelmatig voor dat je keuzes maakt die puur gebaseerd zijn op je emoties (het zoogdierenbrein) en niet op wat we diep vanbinnen echt willen (het mensenbrein). Het is daarom belangrijk dat je onderscheid leert maken tussen die twee delen, zodat je je op tijd realiseert wanneer je handelt op basis van je emoties en kunt overschakelen naar je rationele brein.

Geef je zoogdierenbrein een naam

Wat misschien prettig voor je kan werken, is om je zoogdierenbrein een naam te geven. Een van mijn klanten noemt zijn zoogdierenbrein ‘Henk’, terwijl hij zelf eigenlijk Alex heet. Voor mij is het mijn ego of mijn ‘prinsessenstem’. Als ik merk dat ik beïnvloed word door mijn emoties, zeg ik tegen mezelf: ‘Hoi prinses, prima dat jij er bent, maar nu neem ik het stuur weer over’. Ik zie dan voor me dat mijn ego achter het stuur is gekropen en ik op de bijrijdersstoel ben gaan zitten. Het wordt tijd dat ik het zelf weer overneem. Ik ben niet boos dat mijn ego het heeft overgenomen, maar glimlach juist naar mezelf. Want ik heb de regie kunnen nemen en weet dat ik weer een stap dichter bij het realiseren van mijn doelen ben. En daar hoort deze mentale training bij!

Voorbeeld van het zoogdierenbrein

Je schakelt over naar je zoogdierenbrein als het je niet lukt om rustig te blijven nadenken. Dat gebeurt als je druk, gestrest, overprikkeld of snel geïrriteerd bent. Maar ook wanneer je niet anders wilt zijn dan de rest en buiten de groep wilt vallen. Als je vanuit je zoogdierenbrein, oftewel je emoties, reageert, zou je zo kunnen reageren als je iets langer moet werken dan gepland: ‘Overwerken terwijl ik het al zo druk heb! Ik moet straks nog koken en ik wil vanavond ook nog graag een rondje fietsen. Wanneer denkt er iemand aan mij? Bekijk het allemaal! Ik haal straks wel wat te eten bij de snackbar en plof op de bank. Het is toch al een verloren dag. Ik heb niet eens tijd voor mezelf’. Dit is een voorbeeld van een overdreven reactie uit het emotionele brein – vergelijk hem eens met het voorbeeld uit het mensenbrein.

Lees ook: Het zit tussen mijn oren

Hoe werkt het reptielenbrein

Het reptielenbrein, ook wel ons instinctieve of oerbrein genoemd, is het oudste deel van onze hersenen. Dit deel is verantwoordelijk voor onze primaire overlevingsdrang, bijvoorbeeld dat je direct opspringt als je een slang ziet of dat je het op een lopen zet als je oog in oog staat met een tijger en niet eerst alle feiten naloopt voordat je besluit je leven te redden. Dit gedeelte denkt niet na en onthoudt ook niets – het reageert puur instinctief en jij hebt hier zelf geen bewuste controle over. Het reptielenbrein heeft onder andere de controle over onze ademhaling, hartslag en bloedsomloop en is verantwoordelijk voor ons overleven en voortplanting.

Voorbeeld van het reptielenbrein

Je zit op de mountainbike in de Alpen en over een paar meter begint de afdaling. In het verleden ben je een keer enorm hard gevallen en daar heb je toen een gebroken arm of been aan overgehouden. Vlak voor deze afdaling sta je voor je het weet al naast je fiets. Je bent verstijfd, verkrampt en je ademt hoog en te snel. Je snapt er niets van, het reptielen- brein heeft je overgenomen.

Hoe zorg je ervoor dat je reptielenbrein het niet zomaar overneemt als je bezig bent met het realiseren van je doelen? Je moet leren ontdekken je hoe je de juiste focus krijgt en houdt. Ik kan je daarbij helpen!

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00