Je hebt net een topprestatie geleverd en vanuit die vibe wil je dóór. Nog een keer winnen. Maar als je duurzaam wilt winnen, moet je dat juist niet doen. Wat zijn duurzame prestaties? En nog belangrijker: hoe bereik je ze? Ik noemde het al even in mijn vorige blog over duurzaam presteren, en ga er in dit artikel verder op in.

Wat zijn duurzame prestaties

In deze blog vertel ik je de basis over verschillende strategieën waarmee je keer op keer succesvol kunt zijn. En dat doe je allereerst door rust en reflectie. Daarna is het tijd voor het creëren van winstgevende routines en het bouwen van een team. Later vertel ik je ook nog wat je kunt doen als je koers verandert of als je door onverwachte dingen uit het veld wordt geslagen.

Rust en reflectie

Om duurzaam topprestaties te leveren, is het enorm belangrijk dat je je lichaam rust gunt en de tijd neemt om te reflecteren hoe je bepaalde dingen doet of beter zou kunnen doen.
Vergelijk het met mountainbiken in de Ardennen. Daar kom je veel mooie heuvels tegen. Om keer op keer een nieuwe heuvel te kunnen beklimmen, is het belangrijk dat je af en toe een tandje terugschakelt. Letterlijk. Want als je terugschakelt, blijf je in de juiste versnelling waardoor je de top kunt bereiken. Als je in een hoge versnelling blijft fietsen, krijg je uiteindelijk de pedalen niet meer rond en val je om. Zie het echt als een spel om op deze manier met je energieniveau om te gaan en pas het toe in je dagelijks leven. Want ook dan is het zo dat als je door blijft knallen, je een keer omvalt.

Lees ook: Wanneer moet je rusten?

Hersengolven

Maar er is nog een andere reden waarom het zo belangrijk is om even de tijd te nemen voor jezelf. Het beïnvloedt namelijk je hersengolven. Je wat? Ja, je leest het goed: ons brein produceert de hele dag hersengolven, oftewel brainwaves. Dit is de elektrische activiteit van onze hersenen en het zorgt ervoor dat onze hersencellen met elkaar communiceren en informatie aan elkaar doorgeven. Onze hersengolven worden beïnvloed door onze emoties, maar ook door de omgeving waarin jij je bevindt. Andersom kun jij je hersengolven beïnvloeden door af en toe gas terug te nemen, door te ontspannen of te rusten. Over het algemeen kan er gezegd worden dat ieder brein dezelfde hersenactiviteit heeft bij verschillende taken, zoals slapen, creativiteit, eten, focus of stress.

Wat zijn duurzame prestaties

Winstgevende routines

Je weet nu waarom het zo belangrijk is om gas terug te nemen als je duurzame prestaties wil neerzetten. Ik ga je helpen om dit in te bouwen in jouw routines. Zodat je daar winstgevende routines van kan maken. En verder is het belangrijk om te beseffen dat jij niet álles zelf hoeft te doen. Ga een team om je heen verzamelen! Later kom ik hierop terug. 

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00