Je hebt vast weleens gehoord van visualisatie. Maar wat is visualiseren eigenlijk? En hoe werkt het?

Wat is visualiseren

Verbeeldingskracht is waardevol. Sta vooraf stil bij wie je wilt zijn op het moment dat je een topprestatie neer gaat zetten. Voel je vooraf al even deze persoon. Het kan onwerkelijk voelen, maar het is zeer krachtig als je intunet in je toekomstige ik: wie ben je? Hoe zou je toekomstige ik handelen in deze situatie? Hoe zou je je voelen? Waar droom je van? Hoe krachtig wil je zijn? Je kunt deze tool gebruiken in iedere situatie.

Mindset van een wereldkampioen of bestsellerauteur

Tijdens mijn topsportcarrière tunede ik in op de mindset van een wereldkampioen en tijdens het schrijven van dit boek tunede ik in op het gevoel van een bestsellerauteur die zelfverzekerd de woorden op papier zet.

Visualisatie is een tool die topsporters gebruiken om goed voorbereid aan de start van een wedstrijd te staan. Visualiseren is het oproepen van heldere beelden in je hoofd. Lichaam en geest blijken sterk te reageren op mentale beelden. Het brein maakt daarbij geen onderscheid tussen wat in werkelijkheid gebeurt of ‘alleen maar’ in je gedachten.

wat is visualiseren

Jezelf mentaal voorbereiden

Met visualisatie kun je jezelf mentaal voorbereiden en het mooie is: er is geen goed of fout. Het gaat erom dat je beelden oproept. Het is echter wel handig dat je visualiseert dat je het ook echt aan het doen bent en dat je niet boven jezelf hangt in een soort ‘helikopterview’. Als ik mezelf visualiseer op de fiets of op het podium, zit ik ook echt op dat zadel of sta ik ook echt op het podium. Dan beleef ik alles vanuit mezelf.

Roep het gevoel van het eindresultaat op

Tijdens het visualiseren beleef je de situatie in je hoofd alsof die al gerealiseerd is. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je een actie visualiseert, je dezelfde hersengebieden stimuleert als wanneer je de actie daadwerkelijk uitvoert. Je haalt de toekomst als het ware naar het nu en maakt daar een beeld, een voorstelling van. Tijdens het visualiseren roep je ook het gevoel op dat bij het realiseren van het eindresultaat hoort. Als je het succesvol realiseren van je doel visualiseert, activeer je ook het beloningssysteem van je brein. Dat systeem wordt aangestuurd door de neurotransmitter dopamine. Dopamine zet aan tot gedrag, omdat het zorgt voor het gevoel van een drive en dat je je gedrag ook daadwerkelijk richt op het realiseren van datgene wat je wenst. Het visualiseren doet je verlangen vergroten naar het realiseren van je doel, maar het vergroot ook het vertrouwen dat het je werkelijk gaat lukken.

Succesvol visualiseren is meer dan alleen beeld

Je denkt misschien dat het alleen gaat om het oproepen van beelden, maar het gaat ook om het oproepen van een gevoel, geluid of geur. Door je dit in beelden voor te stellen, beleef je de situatie alvast. Zo ben je optimaal voorbereid. Met het visualiseren kun je jezelf ook mentaal voorbereiden op eventuele kritische momenten of tegenslagen. Je zult merken dat je er makkelijker mee om kunt gaan als ze daadwerkelijk plaatsvinden. Ik merk dat als ik dit doe, ik meer inzicht in de kritische momenten krijg en dingen ontdek waar ik misschien nog niet eerder aan had gedacht. Zo kan ik mezelf nog beter voorbereiden op bepaalde situaties.

Lees ook: 6 tips voor meer focus

Topsporters passen ook nog een motorisch aspect toe aan hun visualisaties: timing. Zwemmers visualiseren bijvoorbeeld een race waarbij ze de beste tijd behalen. Zo bereiden ze zichzelf mentaal voor op het verbreken van hun persoonlijke record. Ze voelen dan de ‘pijn’, weten wat de kritische momenten zijn en weten zo hoe ze met deze momenten om moeten gaan, zodat ze toch kunnen presteren. En door het te visualiseren, zal het in het echt ook makkelijker gaan! Dit komt door een automatisch proces wat gebeurt als je in je hoofd aan het sporten bent. Ondanks dat het een visualisatie is, sturen je hersenen prikkels naar je spieren waardoor het voelt alsof je het echt beleeft. Naast het sporten, kun je het ook gebruiken om bepaalde technieken te oefenen, zoals gesprekstechnieken, je rol als leidinggevende of het geven van presentaties.

Oefening: Visualiseer je droomleven over 10 jaar

Natuurlijk kun je het visualiseren ook in je dagelijks leven toepassen. Hierbij enkele voorbeelden hoe je dit kunt doen.

Ga even rustig zitten, doe je ogen dicht en focus op je ademhaling. Op het moment dat je even de tijd hebt genomen om te zíjn, roep je beelden op van hoe jij jouw leven over tien jaar voor je ziet. Beleef een hele dag in de toekomst. Dus vanaf het moment dat jij opstaat tot je weer naar bed gaat.

Sta stil bij de volgende vragen:

• Waar woon je?
• Met wie ben je?
• Hoe ziet je ideale dag eruit? Werk je, of doe andere activiteiten?
• Welke hobby’s heb je?
• Wat eet je?

Kwamen er verrassende visualisaties voorbij? En wat ga jij doen om dat droomleven te bereiken?

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00