wat een topsporter eet maud van der meer

Ondertussen krijgen jullie door mijn blog een duidelijk beeld over hoe ik met voeding in combinatie met mijn sport om ga. Daarnaast ben ikzelf ook erg nieuwsgierig hoe andere sporters met hun voeding omgaan in combinatie met (top)sport. Vandaag zal zwemster Maud van der Meer inzicht geven in haar voedingspatroon. 

Op dit moment heeft Maud haarzelf gekwalificeerd voor de Europese Kampioenschappen lange baan in Berlijn. Dit wordt haar eerste EK waar ze individueel mag starten. In 2011 behaalde ze haar eerste internationale medaille: Goud op de 4x100m vrije slag estafette in Shanghai. Daarnaast heeft ze een zilveren medaille gewonnen tijdens de Worldcup in Moskou (2013) op de 100m vrije slag. Hieronder zal Maud inzicht geven hoe zij haar voeding optimaliseert ter voorbereidingen op de Europees Kampioenschappen.

1. Maak je bewuste keuzes met betrekking tot je voeding?
“Ik zorg dat ik elke dag van alle voedingsmiddelen genoeg binnen krijg door zo gevarieerd mogelijk te eten. Het is niet zo dat ik een dieet volg voor mijn sport, maar de basisvoeding moet goed zijn en dat wordt aangevuld met sportvoeding en supplementen wanneer dat nodig is. Bij elke maaltijd zorg ik ervoor dat ik 20 gram eiwitten binnen krijg. Daarnaast kies ik voor magere producten en zorg ik dat ik wel voldoende goede vetten binnen krijg.”

 2.       Waarom maak jij deze voedingkeuzes?
“Je wilt afgetraind aan de voorstart komen ( maar wel in balans ) en daarom let ik op wat ik binnenkrijg. Hoe zwaarder je bent, hoe dieper je in het water ligt. Van het eten van vette producten wordt je sloom en je moet juist alert zijn, want een sprint duurt maar 24 seconden (50m) of 54 (100m) seconden. Gelukkig heb ik nergens een allergie voor en kan ik alles gewoon eten. ”

3. Wat zijn de voordelen van jouw voedingskeuzes?
“Ik voel me elke dag enorm fit en houd de trainingen goed vol, daarnaast ben ik ook (bijna) nooit ziek of verkouden. ”

4. Hoe ga je hiermee om als je op reis bent?
“Je komt op plekken in de wereld waar je van te voren niet weet hoe het eten er is. In sommige landen mag je bijvoorbeeld geen vlees eten of in Azië moet je erg op de hygiëne letten. Bij verre reizen kun je niet heel je koffer volproppen met eten, dus zal je moeten dealen met het eten wat er is. Onder elke omstandigheden zal je moeten kunnen presteren, dus zo ook met het eten. Maar wat ik ieder geval altijd meeneem is mijn muesli, lijnzaad, roggebrood en stroop.”

 5. Vind je het een opgave om op deze manier te eten? 
“Het valt eigenlijk best mee, omdat ik van mezelf ongezonde producten niet “mag” eten, waardoor ik dit dus ook niet mis. Alleen in de vakanties heb ik wel moeite met opletten, omdat ik snel geneigd ben naar producten die ik normaal niet eet. Ik eet nog maar heel weinig kaas (30+). Daar had ik wel moeite mee, want een boterham met kaas en jam is zo lekker! Ik kan ook een hele erge snoepkont zijn, maar ook dat zet ik opzij. Dan maar wortels eten ;).”

6. Heeft deze manier van eten invloed op je sportprestaties?
“Ik weet zeker dat ik hierdoor beter kan trainen, wat uiteindelijk betere prestaties oplevert. Daarnaast zorgt een lagere vetpercentage ervoor dat je minder diep in het water ligt. Wat een positieve invloed heeft op mijn sportprestaties.”

 7. Hoe ziet jou voedingspatroon eruit tijdens sportdagen?
“Tijdens het sporten drink ik water of isotone sportdrank. De training duurt 2 uur, maar van die twee uur zijn we niet 2 uur constant aan het zwemmen. We trainen op een laag duurtempo met 2 à 3 trainingen met meer intensiteit.”

8. Wat eet je het liefst na het sporten als herstel?
“Na de krachttraining drink ik een shake met 20 gram eiwitten of eet ik 250 gram kwark. Na de ochtendtraining eet ik een banaan en een boterham. En s’ avonds na de avondtraining kan ik binnen 45 min warm eten, bestaande uit aardappels, zilvervliesrijst of volkoren pasta gerechten, vlees en veel groenten.”

9. Wat zijn jou tips voor mensen die een optimaal voedingspatroon in relatie tot hun sport willen handhaven?
“Experimenteer met voeding alleen tijdens de trainingen en probeer niet iets nieuws uit tijdens wedstrijden. Probeer elke dag te koken met verse groenten en laat blikvoer staan. Een makkelijke gezonde maaltijd hoeft niet lang te duren!”

Het is een aanrader om Maud haar website te bezoeken! Op dit moment is zij bezig met haar opleiding voedingsleer en deelt zij op haar website heerlijke recepten. Maud bedankt voor dit mooie interview en succes met jou sportcarrière! Fijn dat je jou visie over voeding in combinatie met topsport hebt gedeeld en succes tijdens de Europees Kampioenschappen!

 

Wil je jezelf ook Bioteaful voelen? Meld je dan hier aan voor de wekelijkse tips van BIOTEAFUL.

VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

Follow my blog with Bloglovin

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00