Persoonlijke groei ontstaat juist door bewust uit je comfortzone te stappen. Door zelf de regie te pakken over je leven en door bewust iets te doen wat buiten je comfortzone ligt, ga jij je juist zelf ontwikkelen! Dit heeft een enorme impact op je persoonlijke en zakelijke groei. In deze blog ontdek je waarom uit je comfortzone stappen helpt in je persoonlijke groei. 

Grote kans als je deze blog leest is dat jij je doelen wilt realiseren. Je wilt zakelijk winnen, zonder privé te verliezen. Je bent ambitieus en wilt nog moeitelozer keer op keer je doelen nastreven. Nog moeitelozer dan dat je nu doen. Anders was je waarschijnlijk niet opzoek naar nieuwe informatie. Om dit te realiseren is het belangrijk dat je bewust uit je comfortzone gaat stappen. Door bewust regelmatig uit je comfortzone te stappen ga je jezelf mentaal trainen om weerbaarder en sterker te worden.

En ja, mentale training is ook training! Onderaan deze blog ontdek je dat door uit je comfortzone te stappen je ook mentale spierpijn krijgt en hoe je hiermee omgaat!

Waarom het uit je comfortzone stapt werkt

Als je in het dagelijks leven je doelen wilt realiseren, dan is het juist belangrijk dat je nieuwe dingen gaat doen en dingen anders gaat doen. Juist voor je persoonlijke en zakelijke groei is het essentieel om regelmatig uit je comfortzone te stappen. Zo ontdek je namelijk hoe je lichaam en geest reageren in uitdagende situaties, als je angsten ervaart of onder stress. Zo vergroot je jouw zelfkennis.

Tijdens uitdagende situaties of als je iets nieuws gaat doen wat je spannend vind, kan het gebeuren dat je allerlei gedachtes krijgt die jou niet helpen. Je bent bang, onzeker, mist het vertrouwen en het kan gebeuren dat je jezelf voor de ‘gek’ gaat houden door de niet helpende gedachtes die je krijgt.

Door bewust uit je comfortzone te komen, neem je juist de regie.

Voordelen om uit je comfortzone te komen:

  1. Je ontdekt hoe je in stress situaties reageert
  2. Je vergroot je zelfkennis
  3. Je neemt de regie over je leven
  4. Je pakt je eigen verantwoordelijkheid
  5. Je zelfvertrouwen vergroot
  6. Je weet hoe je met je mindfucks en angsten omgaat

Lees meer: pak regie over je leven

uit je comfortzone door koude training

Koude training

Tijdens mijn coaching laat ik mijn klanten ook bewust uit hun comfortzone komen, zo gaan we bijvoorbeeld met een blinddoek op fietsen of doen we aan koude training. Afgelopen weekend heb ik zelf ook weer koude training gedaan en dit was echt weer zo bijzonder! Want wat er dan gebeurd?

Je merkt bij jezelf dat er stemmetjes in je hoofd opkomen zoals: ‘houd ik dat wel vol’, ‘zal het niet te koud zijn’, ‘als ik onderkoeld raakt’, ‘kan ik dat wel’, ‘ziet het er niet raar uit’, ‘werkt dat wel’. Deze stemmetjes noem ik minfucks.

Als ik eerlijk ben, moet ik zeggen dat deze stemmetjes maar een fractie van een seconde opspelen omdat ik ondertussen mezelf goed heb getraind hoe ik met deze stemmetjes om ga en hoe ik mindfucks overwin. Daarnaast is koude training een onderdeel van mijn ochtendroutine. Dus ik kan je sowieso zeggen, als je hier bewust mee aan de slag gaat, dan heeft dat grote impact!

Luister meer: interview met Koen de Jong over koude training

Toen stond ik daar: ik mocht het ijsbad in gaan. Het was mijn beurt! Ik ging mezelf focussen op mijn ademhaling en toen stapte ik dus in het ijsbad. Bijzonder wat er gebeurde. Ik omarmde het oncomfortabele gevoel. Ik genoot van de ‘pijn’, want eigenlijk voelde het niet als pijn. Ik omarmde dus het gevoel van de kou en kon er ook echt van genieten.

Door bewust in het dagelijks leven je comfortzone te vergroten en deze pijn op te zoeken. Dan weet je ook hoe je reageert in een stress situatie die je op een ander moment in het dagelijks leven tegen komt. Als je altijd op de automatische piloot leeft en dit dus nooit doet, weet je ook niet hoe dit voelt. Vaak zijn we in het dagelijks leven onszelf niet bewust van de fysieke reacties in je lichaam. Door dit juist bewust te gaan doen, vergroot jij je body-mind connectie.

Om dus van die automatische piloot af te komen is het dus belangrijk dat je bewust regelmatig uit je comfortzone te komen.

Trainen, trainen en trainen

Het keer op keer uit je comfortzone is echt trainen. Je krijgt net net als bij fysieke training ook spierpijn. Als je voor het eerst bewust uit je comfortzone stapt voelt dat onwennig, oncomfortabel, kost het veel moeite of voelt het onwennig. Maar op het moment dat je keer op keer uit je comfortzone komt (dit dus traint), zul je merken dat je hier veel beter in word. Je leert jezelf kennen en merkt dat die comfortzone wordt opgerekt.

Ik wil je dus echt uitdagen om juist het oncomfortabele gevoel te omarmen. Besef dat wanneer je dus bewust je comfortzone vergroot, dat dit mentale spierpijn oplevert. Net als bij fysieke spierpijn weet je dat wanneer je rust neemt de spierpijn minder wordt, maar ook als je dit dus vaker traint!

Waarmee ga jij nu uit je comfortzone komen?

ANTWOORDEN VIND JE IN BEWEGING

Neem de regie en bepaal je eigen koers! Wil je nog meer zakelijk winnen, zonder privé te verliezen? Bestel dan mijn boek ‘het leven, dat is pas topsport!’ Of wil je graag persoonlijke begeleid worden al bewegend in de natuur? Al mijn coachsessie vinden buiten plaats omdat ik geloof dat letterlijk bewegen ervoor zorg dat je ook figuurlijk in beweging komt.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

 

PS. Veel van mijn klanten ervaren al doorbraken door het luisteren van mijn podcast.

 

Pin voor later

vergroot je comfortzone waarom je uit je comfortzone moet komen

 

 

 

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00