Ons lichaam en geest zijn onherroepelijk met elkaar verbonden. Maar hoe werkt dit precies? Hoe kan je dit beinvloeden? In deze blog ontdek je alles waarom lichaam en geest verbonden zijn.

[indx]

Waarom lichaam en geest verbonden zijn

In deze podcast is Richard de Leth mijn gast. Richard verdiept zich in lichaam en geest. Hij is bekend geworden door zijn boeken OERSTERK. In de eerste jaren van zijn succes is Richard regelmatig tegen de lamp gelopen, zoals hij zelf zegt. Hij was ineens succesvol en gaf vaak lezingen over de gezondheid van mensen en hoe ze deze konden verbeteren door de verbinding tussen lichaam en geest. Maar zijn eigen gezondheid schoot er vaak bij in. Met vallen en opstaan heeft hij geleerd hoe je iets moois kan maken van het hier en nu.

Geen zin om te lezen? Luister dan deze podcast waarom lichaam en geest verbonden zijn. 

Wie is Richard de Lethinterview richard de leth

Richard is als afgestudeerd arts uit de reguliere gezondheidskunde gestapt om zijn eigen plan te trekken met Oersterk. Zijn doelstelling is om in 2022 een miljoen mensen leider te maken van hun gezondheid.

Het eerste advies waarmee Richard begint is om elke dag even terug te kijken en jezelf de volgende vraag te stellen: Ben ik voldaan moe of uitgeput moe? Dit is namelijk een goede indicator om te kijken hoe je in je energie zit. Voldane vermoeidheid is de basis voor duurzame topprestaties. Streef dit elke dag na!

“Met de juiste leefstijl zorg je voor de juiste energie.“

Richard heeft door de jaren heen een hele krachtige boodschap ontwikkeld waarmee hij lezingen geeft. Maar dat was niet altijd zo. Richard stotterde en daardoor waren lezingen geven geen optie voor hem. In 2011 kwam hij in een crisis terecht en zag hij even geen toekomstperspectief meer. Totdat hij besloot zijn ideeën op te schrijven in een boek. OERSTERK was geboren. Dit bleek zijn doorbraak te zijn.

Oersterk staat voor:

  • Ontspanning
  • Eten
  • Regelmatige beweging en
  • STERK van mindset van zingeving

Dit zijn de 4 pijlers waarop zijn boodschap is gebaseerd en waarom lichaam en geest verbonden zijn.

Pijler 1: Ontspanning

Ontspanning de belangrijkste leefstijl pijler en niet zoals veel mensen zeggen voeding en beweging. Dat zijn namelijk zaken die pas goed kunnen ontkiemen als het parasympatisch zenuwstelsel aanstaat. Het parasympatisch zenuwstelsel zorgt voor ontspanning, rust, opbouw en ook voor genezing. Dat kan met meditatie, ademhaling, een koude douche of een maaltijd overslaan.

Waarom lichaam en geest verbonden zijn.

Pijler 2: Eten

We zijn gemaakt om maximaal 3 keer per dag te eten en om een pond groenten per dag te eten. Maar niet voor bijvoorbeeld frisdrank en margarine. Een pond groenten per dag haal je niet bij 1 maaltijd, dus is het verstandig om bij de lunch ook iets van rauwkost of groenten te eten.
Maar hoe weet je of dat wat je eet goede voeding is?

Als je iets eet, voel je binnen 20 minuten of je meer energie krijgt van je voeding of minder. Helaas voelen veel mensen dit niet meer. Maar gelukkig is er ook een andere manier om te checken of dat wat je eet goede voeding is voor jouw lichaam. En dat is je stoelgang. Je stoelgang geeft je antwoorden over je gezondheid. Als laatste merk je het ook door na te gaan of je lekker in je vel zit, of je je goed voelt. Herken jij dit?

Pijler 3: Bewegen

Wat veel mensen niet weten is dat bewegen de krachtigste antioxidant dus anti ontstekings prikkel is. Bewegen is veel beter dan bijvoorbeeld visolie slikken. Je maakt immers veel spiercellen aan, waardoor je meer energie kan maken. Je krijgt uitgroei van nieuwe hersencellen, waardoor je ook beter in staat bent om de juiste keuzes te maken. En elke dag worden we blootgesteld aan het maken van duizenden keuzes.

Richard omschrijft de kracht van bewegen heel mooi met: ‘Mensen zouden moeten investeren in een spierrekening en niet in een spaarrekening.’
De oer omgeving had noodzaken die we nu niet meer kennen. De mensen moesten bewegen om aan eten te komen. Nu komt alles, als het ware, naar ons toe. En dit gaat ten koste van onze vitaliteit.

Wanneer beweeg je op de juiste manier?

Er zijn veel manieren van bewegen. Richard licht er 3 toe:

  1. Nuchter bewegen; En nee hiermee bedoelt Richard niet bewegen zonder alcohol maar bewegen vóór je eerste maaltijd. Dit is de krachtigste anti ontstekings prikkel. Het helpt je lichaam om vanuit je suikerverbranding eerder naar je vetverbranding te gaan. Deze flexibiliteit moet je trainen. Begin met bijvoorbeeld 5 min lopen voordat je wat eet en bouw dit uit naar 30 min hardlopen voor je ontbijt. Hoe flexibeler je bent, hoe gezonder je bent. Een goede manier om dit te peilen is door ’s ochtends te kijken hoe lang je kunt functioneren zonder dat je iets eet.
  2. Krachttraining met je eigen lichaamsgewicht. Hierbij kun je denken aan planken of squaten of een wallsit.
  3. Duurtraining. Het is belangrijk om er regelmatig voor te zorgen dat je hartslag iets omhoog gaat. Dit gebeurt wanneer je bijvoorbeeld gaat hardlopen, joggen of fietsen.

Pijler 4: Bezieling

Hiervoor heeft Richard een leefstijl dagboek gemaakt. Dit is zijn nieuwste boek en komt binnenkort uit. De krachtigste interventies om zelfzorg te geven aan de lijf staan gebundeld op één pagina. En hiermee kun je iedere dag meten, waardoor je steeds beter en bewuster wordt in leven. De kunst van het leven is om iedere dag te investeren in je leefstijl. Want dan wordt je steeds beter in het leven en krijg je veel meer voldoening in het leven. Als je niet traint kun je ook niet presteren. En je moet het aandacht blijven geven, elke dag weer.

Ter afsluiting een tip per pijler.

Zodat jij nu aan de slag kan met het verbeteren van de verbinding tussen lichaam en geest.

  1. Ontspan gebied: mediteer 1 tot 5 minuten per dag.
  2. Voedingsgebied: eet 500 gram groenten per dag of streef daarnaar. Begin met het nemen van een extra opscheplepel bij je maaltijd.
  3. Beweeg gebied: beweeg nuchter! Ook al is het maar een minuut.
  4. Bezieling: sluit iedere dag af en schrijf 3 dingen op waar je dankbaar voor bent.

Kies 1 ding uit van bovenstaande tips die je het meest aanspreekt en probeer het eens.
Een kleine stap heeft het grootste effect. En onthoud: antwoorden vind je in beweging!
Want ook jíj moet leider worden van je lichaam en geen lijder blijven.

Check alle details over Richard de Leth en de podcast hier. 

Meer lezen over een Focus en EnergieBOOST?

Antwoorden vind je in beweging! Met het alleen luisteren naar deze podcast heeft geen zin. Het is belangrijk dat je er iets mee gaat doen! Ben je nieuwsgierig hoe jij op jouw manier nog meer topprestaties neer kan zetten? Focus en een hoog energieniveau zijn de basis tot succes! Download hier gratis de EnergieBOOST checklist. Of plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00