Iedereen weet denk ik wel dat 8 uur slaap per nacht aangeraden wordt. Voor volwassenen wordt uitgegaan van 7 – 9 uur. De één heeft net iets meer slaap nodig en de ander iets minder. Maar hoeveel uur per dag slaap jij? Of vind je slapen zonde van je tijd? Dit hoor ik namelijk vaak van mijn klanten.

Bedenk je dan dat slapen net zo belangrijk is als regelmatig sporten en gezonde voeding. Deze drie levensbehoeften vormen de basis van een goede gezondheid. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, zowel fysiek als mentaal. Gedurende de nacht verwerken je hersenen de informatie die je gedurende de dag hebt ontvangen en komen je spieren tot rust. Ook bevordert slaap je immuunsysteem en realiseren je lichaamscellen herstelwerk gedurende de nacht.

Maar een goede nachtrust heeft meer voordelen. In deze blog zal ik 8 redenen bespreken waarom slaap zo belangrijk is.

Heb je geen zin om te lezen? Luister dan ook de podcast met slaap expert Floris Wouterson.

waarom slapen belangrijk is

8 redenen waarom voldoende slaap je leven verandert.

Voldoende slaap……

1. Vermindert stress

Merk jij dat je prikkelbaarder bent na een paar slechte nachten of aan het eind van de dag als je moe bent? Dat is precies waarom genoeg slaap bijdraagt aan de vermindering van stress. Wanneer je uitgerust aan de dag begint, kun je meer stress verdragen en ook beter omgaan met de stress.
Een aantal slechte nachten achter elkaar heeft een duidelijk verband met het ontstaan van een depressie.

2. Verbetert je sportieve prestaties

Door genoeg en goed te slapen, verbetert je uithoudingsvermogen, snelheid en precisie. Hierdoor heb je minder kans op blessures. Blessures ontstaan immers vaak op het moment dat je nét een beetje precisie mist.
Je sportprestaties worden beïnvloed door het aantal uren dat je slaapt. Wanneer je goed slaapt, zal je sneller zijn en een beter reactievermogen hebben.
Wil jij meer spiermassa? Ga ook dan lekker slapen! Slapen stimuleert namelijk de opbouw van spiermassa. Natuurlijk gaat dit wel samen met gebalanceerd trainen.

Lees meer: waarom sporten bij stress

3. Zorgt voor een gezonde spijsvertering.

Met andere woorden: het tegengaan van overgewicht. Onze spijsvertering speelt een grote rol als het gaat om het tegengaan van overgewicht. Maar wist jij dat te weinig slaap één van de grootste gevaren is als het gaat om obesitas?
Wanneer je goed slaapt, heb je minder eetlust én grijp je minder snel naar ongezond eten zoals koekjes en frisdrank. Al na één nacht slecht slapen, eet de gemiddelde persoon de dag erna 150 calorieën meer dan na een goede nacht.

meer energie in de morgen

4. Verkleint het risico op hart- en vaatziekten

Wanneer je korter slaapt dan het aanbevolen aantal uren van 7 tot 9 uur, heb je een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dit komt doordat je meer vetzuren in je bloed hebt en meer slecht cholesterol. Maar let op: voor mensen die korter slapen, maar toch uitgerust en fris opstaan, geldt dit verhoogde risico niet. Een gezonde leefstijl in combinatie met goed slapen verlaagt het risico op hart- en vaatziekten tot 65%. Dit blijkt uit een studie van het RIVM.

5. Verkleint het risico op diabetes type 2

Goede nachten verkleinen het risico op diabetes type 2. Bij diabetes type 2 is je lichaam minder gevoelig voor insuline. Insuline zorgt normaal gesproken voor de opslag van glucose in je lichaamscellen.
Op het moment dat je slecht slaapt, reageert je lichaam minder goed op insuline. Een goede nachtrust heeft een positieve invloed op de bloedsuikerspiegel.

6. Bevordert je immuunsysteem en verhoogt je weerstand

Zoals in de inleiding aangegeven, bevordert slaap het immuunsysteem. Ik zal je uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.
Je immuunsysteem heeft een geheugenfunctie. Alles wat als afwijkend wordt ervaren (zoals virussen en bacteriën) wordt opgeslagen in je afweercellen. De volgende keer dat je immuunsysteem deze bezoekers ziet binnenkomen, weet het of ze welkom zijn of niet. En kan er actie op ondernomen worden. Tijdens je slaap hertelt je immuunsysteem zich en een diepe slaap is gunstig voor het geheugen van je afweercellen. De cellen slaan beter en meer gedetailleerde informatie op wanneer je goed slaapt, waardoor je lichaam je beter kan beschermen tegen virussen en bacteriën.

Vooral tijdens deze tijd van het coronavirus kun je je lichaam een handje helpen het virus te overwinnen met een goede en ongestoorde nachtrust.

Luister meer: het interview met hormoon-expert Francisca van den Berg

7. Vermindert de kans op ontstekingen

Slaap is ook ontzettend belangrijk om de kans op ontstekingen te verminderen. Zoals hierboven aangegeven verbetert een goede nachtrust je immuunsysteem. En dit heeft betrekking op de kans op ontstekingen. Wanneer je lichaam een beter immuunsysteem heeft, is je eigen lichaam ook beter in staat ontstekingen te behandelen. Te weinig slaap wordt dan ook in verband gebracht met ontstekings gerelateerde ziekten, zoals de ziekte van Crohn.

8. Zorgt voor een beter concentratievermogen en reactiesnelheid

Slaap heeft een belangrijke uitwerking op onze hersenen. Voldoende slaap verbetert het probleemoplossend vermogen bij zowel volwassen als bij kinderen. Een uitgeslapen persoon heeft een beter concentratievermogen en ook een snellere reactiesnelheid. En dit komt terug in onze focus! Voldoende slaap verbetert je focus en focus is the key to success.

Voldoende slapen is de aller makkelijkste manier om je gezondheid te verbeteren. Het kost geen energie en je zult al snel resultaat zien. Op zeer korte termijn zal je het positieve effect van genoeg slaap ervaren. Ga maar eens een week lang 9 uur per nacht slapen. Je zult je gemotiveerder voelen, je beter kunnen concentreren en je zult minder snel naar die zak chips grijpen.

Download nu: de gratis energieBOOST en focus checklist

Dus bedenk je de volgende keer als je die spannende film aan het kijken bent (die eigenlijk een uur te lang duurt) dat dit een uur minder slaap betekent. En dit kan sneller dan je denkt, gevolgen hebben voor je gezondheid.

Het aantal uren slaap dat je nodig hebt, wisselt per persoon. Heb jij elke dag een wekker nodig om wakker te worden? Dit duidt erop dat je niet uitgerust wakker wordt. Op het moment dat je standaard wakker wordt voordat de wekker gaat, kun je erop vertrouwen dat je genoeg slaapt. Je zult ook merken dat je energieker wakker wordt en dat je gemotiveerd bent om de dag te beginnen.

En nu: snel gaan slapen! 😉

 

Wil je nog meer zakelijk winnen, zonder privé te verliezen? Bestel dan mijn boek ‘het leven, dat is pas topsport!’ Of wil je graag persoonlijke begeleid worden?

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00