Ik heb het in mijn blogs van de afgelopen weken gehad over het bereiken van jouw bergtop. Ofwel het behalen van jouw doel, en hoe je zover komt. Maar nu wil ik het hebben over iets anders belangrijks. Namelijk rust. Waarom is rusten belangrijk? Je kent misschien de uitspraak: ‘Rusten is ook trainen’. Ik leg je in deze blog uit waarom dat zo is, en hoe rusten werkt. Er zijn verschillende vormen van bijtanken.

Waarom is rusten belangrijk

Het kan zijn dat je bij het laatste stukje in het realiseren van je doel net wat harder hebt moeten werken. Je hebt bijvoorbeeld extra gebruik moeten maken van je doorzettingsvermogen. Misschien heb je zelfs wel letterlijk door de zure appel heen moeten bijten. Dat is natuurlijk niet erg. Dat hoort erbij. Maar het is dan wel belangrijk dat je weer terugschakelt. Dat je bijtankt, en dat je ook weer contact maakt met jezelf en met je eigen koers. Dat je even stil staat met wat je echt wilt en wat echt belangrijk voor je is. Als je dat niet doet, kan het zijn dat je jezelf voorbijloopt en op termijn blessures, vage klachten of misschien wel een burn-out of chronische vermoeidheid krijgt.

De beste workout bestaat uit hard trainen én goed rusten

Volgens dr. Matthew Stults-Kolehmainen van Yale University bestaat de beste work-out uit twee fases: hard trainen en goed rusten. Door te trainen beschadig je je spiervezels. Maar door een rustdag in te lassen herstellen ze weer, zodat ze sterker worden. Dit werkt natuurlijk ook als je een peak performance wilt leveren in het dagelijks leven.

In de sportwereld wordt de afstemming tussen training en rusten periodisering genoemd. Daarbij plan je jouw trainingen zo in, dat er een goede balans is tussen training en ontspanning, waarbij je net voor het moment dat je een topprestatie gaat leveren supercompensatie inplant. Daarnaast werk je gestructureerd naar je doel toe en luister je goed naar je lichaam en durf je gas terug te nemen als je voelt dat je vermoeid bent. Ik daag je uit om op deze manier naar je planning te kijken, zodat je bewuster je rust inplant om duurzaam te winnen. Maar wat is het verschil tussen fysiek en mentaal bijtanken? En hoe kun je dat het beste zelf toepassen?

Fysiek bijtanken

Een doel realiseren kost altijd fysiek energie. Je hebt letterlijk hard gewerkt, veel uren gemaakt of misschien heeft het ook veel mentale energie gekost. Bijvoorbeeld omdat er stress bij kwam kijken, je onzeker bent of dat je iets hebt gedaan wat je nog nooit eerder hebt gedaan. Dat is niet erg. Sterker nog, dat is heel logisch! Het leveren van een topprestatie kost altijd energie op fysiek en mentaal niveau. Daarom is het inplannen van rust zo belangrijk.

Fysiek rusten: ook bij mentale inspanning

Ook als je alleen mentaal een topprestatie hebt geleverd is fysiek rusten essentieel. Stress heeft namelijk een grote invloed op je fysieke gesteldheid. Het is een mindfuck om te denken dat wanneer je een zakelijk doel hebt gerealiseerd, je fysiek niets hebt geleden en dus op dat gebied geen rust nodig hebt. Ik heb veel ambitieuze mensen voorbij zien komen die als een kip zonder kop blijven sporten. Maar al ben je amateursporter en denk je dat periodisering niet nodig is, ook voor jou kan dit het verschil maken! Ga voor jezelf na wanneer je het sporten in kunt zetten ter ontspanning.

Als je mentaal naar een topprestatie hebt gewerkt, is het belangrijk dat je daarna fysiek niet te veel van jezelf vraagt. Dus in plaats van intensieve trainingen neem je gas terug en doe je bijvoorbeeld een hersteltraining, een vogelkijktraining of een rustige duurtraining. Je sport dan vooral om te genieten en niet om te presteren. Het is niet alleen belangrijk dat je zakelijk wint, dat je met het sporten rekening houdt, maar dat je ook mentaal gas terug neemt met je werk of in het dagelijks leven.

waarom is rusten belangrijk

Fysiek rusten verbetert je gezondheid

Door fysiek te rusten verbeter je je gezondheid. Je lichaam kan letterlijk herstellen van de inspanning, je immuunsysteem versterkt, je spieren ontspannen, je bloeddruk daalt en je spijsvertering verbetert. Na het behalen van je doel is het dus slim om even tijd in te lassen om letterlijk bij te tanken, zodat je bij kunt slapen, je voeding kunt aanscherpen of oprechte aandacht aan je geliefden kunt schenken.

Heb je wel eens gehad dat je ziek wordt wanneer je op vakantie gaat? Volgens hoogleraar Ad Vingerhoets van de universiteit van Tilburg wordt dit vrijetijdsziekte genoemd. Dat betekent dat je veel te lang onder stress hebt gewerkt en wanneer je dan ontspant, word je ineens ziek.

Een beetje stress is natuurlijk niet erg; in veel gevallen heeft dit zelfs een gunstig effect. Op momenten van stress maakt je lichaam namelijk adrenaline en cortisol aan: hormonen die kwaaltjes onderdrukken. Je hartslag versnelt, je bloeddruk stijgt en je wordt alerter en efficiënter. Maar als je voor een langere periode stress hebt gehad, raak je uit balans als die stress ineens wegvalt. Dan lukt het je lichaam niet meer om de symptomen tegen te gaan en word je vatbaarder voor ziektes op het moment dat je ontspant.

Lees ook: Meer energie door rust

Ziek worden in rustperiodes

Als topsporter heb ik regelmatig ervaren dat ik juist in mijn rustperiode ziek werd. Dat was enorm frustrerend. Ik had een lange periode hard getraind en ik was streng voor mezelf geweest. Eindelijk kon ik wat leuke dingen gaan doen, maar dan werd ik ineens ziek! Ik wou dat ik eerder van deze theorie had geweten en op de rem had getrapt. Ik had echt de mind- fuck dat ik hard moest blijven werken. Ondanks dat ik vage klachten voelde en dat ik vermoeid was, bleef ik gas geven. Ik was ervan overtuigd dat dat de weg was naar succes.

Nu weet ik dat als ik destijds eerder gas terug had durven nemen, ik ook sportief gezien nog meer prestaties neer had kunnen zetten. Ik ervaar nu namelijk hoe fit ik ben op fysiek gebied, ondanks dat ik ook een bedrijf run en andere ballen in de lucht hou. Wat mijn geheim is? Ik luister beter naar mijn lichaam. Als ik stress ervaar op mijn werk, ga ik wel sporten maar nooit intensief. Op zulke momenten gebruik ik het sporten om mijn hoofd leeg te maken. Alleen als ik me fit voel en ik zin heb, doe ik een intensieve training. Maar dat is dus echt maximaal één keer per week. En als ik voel dat ik geen zin heb om te trainen doe ik dit ook echt niet. Ik luister dus naar mijn lichaam. Zo zorg ik ervoor dat ik fysiek en mentaal scherp blijf!

Mentaal bijtanken

Naast fysiek bijtanken is het ook belangrijk dat je mentaal bijtankt. Dat je even mentale rust neemt zodat je daarna weer vol focus het nieuwe doel kunt gaan realiseren. Mentaal bijtanken doe je door te vieren dat je succes hebt geboekt, maar ook door letterlijk te ontspannen. Hierdoor merk je dat je weer creatiever wordt en meer kansen ziet dan wanneer je in de hoogste versnelling door blijft gaan. Door mentaal te ontspannen merk je dat je gedachten positiever worden en je meer opgewassen bent tegen de hectiek van de dag. Je komt lekkerder in je vel te zitten en geniet nog meer van datgene wat je aan het doen bent. Terugschakelen is dus essentieel om vervolgens weer gas te geven.

Door te rusten word je productiever. Je bent helderder en gaat dus efficiënter werken. Daarnaast verbeter je ook je nachtrust. Het klinkt misschien raar, maar als je te veel stress hebt, slaap je ‘s nachts ook minder goed. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Dus door bewust gas terug te nemen, neem je de regie over je gezondheid en kun je nog meer peak performances leveren.

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00