De vogelkijktraining is een training die in het leven is geroepen door Koen de Jong van Sportrusten en waarmee je een groot verschil kunt maken. Persoonlijk ervaar ik dit als een training waarbij ik echt tot rust kom en mede hierdoor ben ik mijn eerste offroadmarathon goed gefinisht! Al mijn gedachten komen tot stilstand en ik ben met mijn aandacht volledig in het hier en nu. Ik ben compleet mindful. Met deze training werk je aan je basisconditie en daarom is hij geschikt voor iedere sporter op elk niveau. Experimenteer eens met de vogelkijktraining en kom tot rust. Dat kan wandelend, rennend, skeelerend, op de racefiets of op de mountainbike… wat jij wilt.

 

Vogelkijktraining

De vogelkijktraining doe je tijdens een rustige training. Begin met een warming-up van 10 minuten en focus daarna op de neusademhaling. Houd je mond dicht en adem rustig in en uit door je neus, waarbij je focust op je zintuigen. Wat hoor je? Wat zie je? Wat voel je? Wat ruik je? Je gaat dus letterlijk vogeltjes kijken. En vergeet niet te lachen! Kijk om je heen, lach en geniet van het bewegen.

Lees ook: Je energieniveau verhogen met deze 5 energiebronnen

Beginnen met de vogelkijktraining

Start met vijf minuten om de vogelkijktraining te integreren in je training. Bouw dit langzaam op naar bijvoorbeeld 45 minuten. Door de neusademhaling kan het zo zijn dat je iets minder zuurstof binnenkrijgt, waardoor je niet dezelfde snelheid kunt behouden. Geen probleem, beweeg gewoon wat rustiger. Wanneer je deze training vaker doet, zul je merken dat je het steeds langer volhoudt en dat je het tempo kunt verhogen. Want vergeet niet: rustig trainen levert je meer op dan direct volle bak trainen!

Focus op je omgeving in plaats van de stemmetjes in je hoofd

De eerste keer dat je deze oefening doet, kunnen er allerlei stemmetjes in je hoofd opkomen. Bijvoorbeeld: ‘Ik krijg niet voldoende lucht!’ ‘Ik ga superlangzaam.’ ‘Ik heb hier geen zin in!’ ‘Waar is dit goed voor?’ ‘Wat een onzin allemaal!’ Deze zogenaamde mindfucks mogen er zijn. Focus je je er niet te veel op, want daardoor saboteren zij jouw weg naar succes. Shift je focus in plaats daarvan weer op je omgeving: wat hoor je, wat zie je, wat voel je? Hierdoor zul je ervaren dat deze spanning weggaat.

Maar het allerbelangrijkste wat ik je mee wil geven is: lach en geniet van deze fijne manier van trainen!

In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00