voeding en sport maryvonne

Ondertussen krijgen jullie door mijn blog een duidelijk beeld over hoe ik met voeding in combinatie met mijn sport om ga. Daarnaast ben ikzelf ook erg nieuwsgierig hoe andere sporters met hun voeding omgaan in combinatie met (top)sport. Vandaag zal triathleet Maryvonne inzicht geven in haar voedingspatroon.

Maryvonne start dit jaar in de Eredivisie, het hoogste niveau binnen triathlon in Nederland, op de korte afstand en in teamverband. Daarnaast gaat ze starten in de Ironman in Zurich. De hele triatholon is 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42 km hardlopen!   In 2012 heeft zij Almere volbracht en het jaar erna heeft zij onder de gave ambiance in Roth een hele triathlon gedaan. Hier heeft ze ervaren dat voeding een belangrijke factor is bij het behalen van topprestaties!

 

1. Maak je bewuste keuzes met betrekking tot je voeding?
“Ik let erop dat ik voldoende gevarieerd eet. Onder andere door voldoende eiwitten te eten zoals bijvoorbeeld noten en voldoende vezels binnen te krijgen door groente en fruit. In mijn voeding vermijd ik gluten en lactose zoveel mogelijk. Ook eet ik weinig snelle suikers meer, dus snoep nauwelijks. En als ik dan wel ergens trek in heb, dan neem ik 70% pure chocolade.”

 2.       Waarom maak jij deze voedingkeuzes?
“Ik heb heel lang niet op mijn voeding gelet. Totdat ik steeds buikpijn had, ik was steeds moe en herstelde slecht van trainingen. Uit onderzoeken bleek dat ik slecht tegen gluten en lactose kan. Let wel: ik ben er niet allergisch voor, maar zowel ontbijten, lunchen en een taartje eten op één dag geven gegarandeerd buikproblemen en problemen in mijn energiehuishouding.”

voeding en sport maryvonne

3. Wat zijn de voordelen van jouw voedingskeuzes?
“Ik heb weinig tot geen buikklachten meer. Ik heb meer energie en herstel beter van trainingen!”

4. Hoe ga je hiermee om als je op reis bent?
“Ik ben niet vaak op reis in het buitenland. Binnen Nederland neem ik mijn eigen ontbijt mee (rijstepap) en glutenvrije pasta. Ik ga dit jaar de Ironman Zurich doen. Dan neem ik wel zoveel mogelijk producten mee, waarvan ik denk dat ze moeilijk te verkrijgen zijn of heel duur zijn daar. Mijn eigen sportvoeding voor tijdens de wedstrijd neem ik ook mee.”

 5. Vind je het een opgave om op deze manier te eten? 
“Ontbijten en avondeten is niet heel moeilijk. Daarin kunnen we voldoende variëren met rijst, aardappels, glutenvrije pasta, groenten, etc. Ik eet overigens meer de groenten dan de rijst. Ik zit nog wel eens knel met de lunch. Ik kom vaak op hetzelfde uit: omelet met groenten al dan niet met koude glutenvrije pasta/quinoa of een salade.

Een boterham met kaas blijft sneller en makkelijker. Ik heb in de avond niet veel puf meer om uitgebreid te koken na een dag werken en sporten. En in de ochtend moet het zo snel mogelijk klaar zijn. Gewoon brood en yoghurt met cruesli eet ik niet meer.”

6. Heeft deze manier van eten invloed op je sportprestaties?
“Als ik mij goed aan mijn ‘dieet’ hou in de weken voor wedstrijden dan heb ik geen buikpijn tijdens de wedstrijd. Ik hou er ook rekening mee met zware trainingsweekenden. Dan sla ik traktaties met gluten af op het werk, zodat ik geen energie verlies aan het hebben van buikpijn. Zo kan ik uiteindelijk mijn training goed afwerken en kan ik er goed van herstellen.”

 7. Hoe ziet jou voedingspatroon eruit tijdens het sporten?
“Tijdens lange zwemtrainingen eet ik niks. Wel heb ik soms een bidon met diksap bij me. Tijdens lange looptrainingen heb ik soms een gelletje bij en flesjes water of diksap, soms sportdrank.

Bij lange fietstrainingen neem ik vijgen en dadels mee. Ook heb ik altijd een Clifbar reep bij mij. Die is glutenvrij en erg lekker. Alleen slecht te koop in Nederland! In mijn bidon zit sportdrank al dan niet met een schepje eiwitten.”

voeding en sport maryvonne

8. Wat eet je het liefst na het sporten als herstel?
“Dat vind ik erg lastig! Ik heb vaak geen trek, maar moet toch iets eten. Ik heb glutenvrij bananenbrood (die mijn moeder bakt!) in de vriezer liggen, dat eet ik vaak met een gekookt/gebakken eitje, of een kom rijstepap. Tips hierin zijn welkom!

Na een zware training neem ik een kleine bidon sojachocolade melk met een schep eiwitten.”

9 Wat is jou favoriete gerecht dat je met de lezers van Bioteaful wil delen?
“Rijst, met kruidenmix, kokosroom en cashewnoten! ”

9. Wat zijn jou tips voor mensen die een optimaal voedingspatroon in relatie tot hun sport willen handhaven?
“Het belangrijkste is dat je voor jezelf kiest. Ook al ziet dat taartje er zo lekker uit en wil je niemand teleurstellen door af te slaan… Neem het toch niet als je weet dat het gevolgen zal hebben. Soms neem ik het wel, met het risico op buikpijn. Ik denk dan wel eerst na of ik belangrijke zware trainingen heb de volgende dagen.”

Maryvonne bedankt voor dit mooie interview en succes met jou de hele triathlon in Zurich! Naar mijn mening een super knappe prestatie en iets wat ik ook nog op mijn bucketlist staan, dus ik ga je volgen! Succes 😉 

 

Feel Bioteaful! 

 

“Never Give Up Your Dream”

 

Wil je jezelf ook Bioteaful voelen? Meld je dan hier aan voor de wekelijkse tips van BIOTEAFUL.

VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00