Ben jij weleens je flow kwijt? Ga van verhaaldenken naar actiedenken om terug in een goede flow te komen. Op het moment dat je niet in je flow zit, ben je gefocust op je gedachten. Je laat jezelf leiden door je gedachten en raakt afgeleid van je taak – je bent aan het verhaaldenken.

[toc]

Van verhaaldenken naar actiedenken

Stel je voor dat je aan het sporten bent. Wanneer zit je in je flow? Of als je niet zo’n sporter bent (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen), wanneer gaat het dan het lekkerst? Wanneer heb je het gevoel dat de tijd voorbij vliegt? Waar ben jij dan met je gedachten? Grote kans dat je gedachten dan ‘nergens’ zijn. Je bent gewoon bezig met wat je aan het doen bent. Je bent met je aandacht in het hier en nu en gefocust op je taak – dan ben je aan het actiedenken.

Ben je aan het verhaaldenken daarentegen, dan zijn je gedachten niet productief, je laat je leiden door wat er niet goed gaat, je bent gefocust op gevaren en je ziet alleen de beren op de weg. Je schiet dan in de verkramping, het kost je veel meer energie en je hebt geen goede mind-bodyconnectie meer omdat je te veel in je hoofd zit. Als je aan het sporten bent, voel je dat meteen.

Om in een flow te raken, is het belangrijk dat je schakelt van het verhaaldenken naar het actiedenken. Hieronder lees je hoe je dat doet en hoe je dit kunt trainen.

Word je bewust van je manier van denken

Afgelopen winter was ik voor de tweede keer in mijn leven gaan skiën. De eerste keer was zo’n tien jaar geleden en ik merkte dat ik de basics vrij snel weer onder de knie had. Maar toen ik de steile rode piste afging, werd het lastiger. In mijn hoofd focuste ik op de snelheid en op wat er fout kon gaan. Op dat moment was ik niet meer in het hier en nu. Ik werd angstig en hierdoor verkrampt je lichaam.

Tijdens het sporten voel je dat dus meteen, maar het gebeurt uiteraard ook in je werk of in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld als je iets moet doen waar jij voor je gevoel misschien (nog) niet goed in bent, wanneer jij iets tegen je zin moet doen of als je iets doet omdat anderen dit van je verwachten. Als je geen goede mind-bodyconnectie hebt en je veel op de automatische piloot doet, kan het zijn dat je dit niet herkent. Hier op mijn blog geef ik je geregeld oefeningen om je hiervan bewust te worden.

Lees ook: 5 tips voor mind-body-connectie

Het is belangrijk dat je je bewust wordt van je manier van denken. Hierbij moet je onderscheid maken tussen verhaaldenken en actiedenken. De bekende psycholoog Carl Jung meende dat ieder mens een schaduwkant heeft: alles wat we niet willen zijn, maar toch zijn. Om uiteindelijk moeiteloos je doelen te realiseren, is het belangrijk dat je je bewust wordt van je schaduwzijde en je mindfucks en dat je gaat trainen waar je je het beste op kunt concentreren op het moment dat je vanuit je schaduwzijde handelt.

Focus je je op wat fout gaat, oftewel op de verhalen die je jezelf vertelt, dan zit je in je schaduwzijde en ben je aan het verhaaldenken. Ben je juist aan het waarnemen wat je aan het doen bent en heb je vertrouwen dat het goed komt, dan ben je aan het actiedenken.

Zo herken je verhaaldenken en actiedenken

Vergelijk maar eens:

Verhaaldenken

Verleden/toekomst
Oordelen
Rationaliseren
Afwezig
Lawaai/ruis
Verbaliseren
Fysiek
Vasthouden
Consumeren
Gespannen
Controle
Koppigheid
Onverschilligheid
Zoogdierenbrein

Actiedenken

Hier en nu
Waarnemen/observeren
Visualiseren
Alertheid/focus
Stilte
Triggerwoorden
Mentaal
Loslaten
Investeren
Ontspannen
Vertrouwen
Flexibiliteit
Acceptatie
Mensenbrein

van verhaaldenken naar actiedenken

Verhaaldenken en actiedenken tijdens sporten

Wanneer je aan het sporten bent, voel je sneller wanneer je aan het verhaaldenken bent in plaats van aan het actiedenken. Doordat je fysiek uitgeput raakt, laat je je makkelijker door je emoties meeslepen. Dat komt natuurlijk doordat we fysiek en mentaal één zijn.

Stel dat je na je werk voor de lol en ter ontspanning een rondje gaat fietsen met een vriend.
Na vijf kilometer merk je dat je vriend een andere verwachting heeft van de fietstocht, want hij zet een tandje bij en versnelt. Je voelt de weerstand en irritatie al bij jezelf opkomen (omdat je een goede mind-bodyconnectie hebt), jij wilde immers gewoon ontspannen fietsen. Je merkt dat je mindfucks opkomen: ‘Ik ben echt een loser als ik aangeef dat we wat langzamer moeten gaan fietsen’, en: ‘Als ik aangeef dat we te hard gaan, wil hij vast nooit meer met me gaan fietsen’.

Natuurlijk wil je je niet laten kennen, dus je versnelt. Maar je merkt dat geïrriteerd bent en dat je denkt: pff, ik heb het al druk genoeg gehad vandaag en als ik zo hard moet fietsen, ben ik niet uitgerust voor morgen. Je zit in je hoofd en merkt dat dat spanning geeft in je lichaam. Je wilt niet onder doen voor je vriend, maar je voelt ook dat dit niet echt handig is. Je zoogdierenbrein is aan het woord. Je gaat een bocht in, vergeet terug te schakelen en probeert snelheid te maken in een veel te zware versnelling. Doordat je dan heel veel kracht moet leveren, merk je meteen dat je benen leeglopen. Je bent aan het verhaaldenken. Je laat je jezelf leiden door je emoties en je neemt niet de verantwoordelijkheid. Zo behaal je niet het beste resultaat.

Je kunt jezelf echter trainen om over te gaan naar actiedenken. Stel, je vriend versnelt, je merkt de irritatie en je denkt bij jezelf: vandaag niet! Je herkent de emoties en laat deze vervolgens los. Je geeft aan bij je fietsvriend: ‘Zullen we gewoon rustig rijden, zoals we net deden? Ik merk namelijk dat ik mijn energie wil sparen voor morgen. Is dat oké voor je?’ Je vriend reageert enthousiast: ‘Ik ben blij dat je het zegt, dat is voor mij misschien ook wel verstandiger! Een tandje bijzetten gaat bij mij automatisch. Dus laten we gewoon gezellig verder fietsen, dan kunnen we ook bijkletsen’.

Je maakt het verschil door actie te ondernemen

Je maakt dus het verschil door actie te ondernemen. Daarvoor is het nodig dat je uit je comfortzone komt. Je kunt leren dit bewust te doen, zodat je ervaart welke alarmbellen er bij jou afgaan. Zo ga je ervaren hoe jij handelt onder stress, hoe jij je mindfucks overwint en hoe je vervolgens toch in actie kunt komen. Dit kun je vertalen naar je dagelijks leven.

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00