Omdat je dit artikel hebt aangeklikt, ga ik ervanuit dat je wel iets of heel veel met sporten hebt. Misschien zelfs te veel. Naar mijn mening kun je grofweg twee type sporters onderscheiden. De eerste groep heeft zogezegd een schop onder de kont nodig, de tweede is al fanatiek aan het sporten – soms juist te fanatiek. Het is belangrijk om te weten tot welk type jij behoort, zodat je weet hoe je ervoor kunt zorgen dat je in de juiste beweegstand komt. Lees de volgende uitleg, kies welk type jij bent en ga aan de slag met de bijbehorende uitdaging.

 

Type sporters

Type 1: het schop-onder-de-kont-type

Sommige mensen willen wel sporten, of zouden meer willen sporten, maar ze doen het niet. Ik wil jou helpen door je letterlijk in beweging te brengen. Dus bij deze krijg je van mij nu die schop onder de kont: zoek deze week nog een sport uit waarmee jij wilt gaan experimenteren. Zet een proefles in je agenda, maak bijvoorbeeld een hardloopafspraak met jezelf of plan een middag of avond vogelkijktraining in.

Neem tijd om te wennen aan het sporten

Gun jezelf de tijd om aan het sporten te wennen. Hou het minimaal een maand vol. Die tijd heb je nodig om te wennen. Nadat je door die wenfase heen bent, zul je ervaren dat je je door het sporten juist energieker gaat voelen en misschien merk je wel dat sporten echt verslavend is. Weet dat je jezelf in het begin van de bank af moet slepen. Weet ook dat wanneer je eenmaal de sport hebt gevonden die bij je past, je er meer energie van krijgt.
Ga niet direct in de vijfde versnelling, maar geef jezelf de tijd om het sporten rustig op te bouwen. Veel mensen denken dat ze na het sporten echt vermoeid thuis moeten komen, anders hebben ze het gevoel dat ze niet gesport hebben. Maar dat is een mindfuck. Je hoeft niet iedere keer helemaal uitgeput te zijn als je terugkomt. Juist wanneer je rustig sport – of beter gezegd: beweegt – bouw je conditie op. Als je keer op keer te intensief sport, breek je je conditie juist af.

Bovendien moet je lichaam langer herstellen als je doorgaat tot je helemaal uitgeput bent. Ook daarom is het belangrijk dat je het rustig opbouwt. Het is mijn advies om eerst regelmatig rustig te sporten en pas daarna de intensiteit op te bouwen. Dat doen topsporters ook: zij starten eerst met rustige duurtraining om een goede basisconditie op te bouwen, alvorens ze met intervaltraining starten.

Lees ook: 7 tips voor Peak Performance

Rustige duurtraining versus intervaltraining

Tijdens een rustige duurtraining, sport je op een lagere intensiteit. Dat wil zeggen dat je hartslag laag is en dat je tijdens het sporten nog makkelijk kunt praten. Dit tempo kun je uren volhouden. Bij een intervaltraining maak je gebruik van verschillende tempowisselingen: intervallen. Voor een korte periode rijd je in een hoger tempo, waarbij je hartslag omhoog gaat en je moeilijk nog een gesprek op gang kunt houden. Deze intervallen kunnen variëren van 30 seconden tot 20 minuten sprinten. Dat is afhankelijk van het doel waarvoor je aan het trainen bent.

type sporters

Type 2: het-ik-moet-kapot-zijn-type

Bij veel mensen die regelmatig sporten zie ik dat ze geneigd zijn erg inten-sief te trainen. Met andere woorden: ze vinden dat ze kapot moeten zijn na het sporten. Niet één keer per week intensief trainen, maar iedere keer volle bak. Geloof me, dit werkt averechts! Dat komt doordat we het sporten combineren met het dagelijks leven: met je werk, je gezin, je relatie en andere hobby’s en verplichtingen. Dat is ook topsport!

Als je iedere keer volle bak sport, put je je eigen batterij uit. En dat kan op de lange termijn voor ernstige klachten zorgen, zowel fysiek als mentaal. Door gewoon rustig te trainen, laad je je batterij op en werk je aan je basisconditie. Voor topsporters vormen juist rustige duurtrainingen het fundament van hun trainingsschema. Dit is de basis om vervolgens met andere trainingen te variëren.

Energie tanken als fanatieke sporter

Hoe tank je als fanatiekeling energie om topprestaties te kunnen leveren? Door maximaal één keer per week volle bak te sporten en de andere keren juist te focussen op een rustige duurtraining, krachttraining, techniektraining of een zogenoemde vogelkijktraining. Sport dus slim, in plaats van als een kip zonder kop.

Welk type sporter ben jij: het ik-moet-kapot-zijn-type of ben jij meer een schop-onder-de-kont-type?
Laat mij je helpen om op de juiste manier energie te tanken door te bewegen!

Wil jij nú meteen al mijn praktische tips lezen?
In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00