Jij wilt graag fit zijn in combinatie met jouw drukke baan en het gezinsleven? Misschien heb jij zelfs een onregelmatige baan. Wat een uitdaging! I know. Sinds dat ik gestopt ben als topsporter weet ik als geen ander hoe lastig het trainen in combi met een baan soms kan zijn. Dan heb ik niet eens kinderen….. Volgens mij is het dan helemaal een uitdaging! Vooral als je dan traint voor een tof evenement.

Jij hebt een trainingsschema. Jij wilt graag topfit zijn. Maar soms merk je aan jouw lichaam dat je moe bent. Je vindt het heel lastig om gas terug te nemen, want als jij die ene training mist. Dan ben jij minder snel, je hebt het gevoel dat je conditioneel inlevert. Dit gevoel had ik regelmatig. (Oke, ik beken heb ik regelmatig). Maar ik weet uit ervaring, dat het zo belangrijk is om juist naar dat gevoel te luisteren.  Aangezien ik alleen ervaringsdeksundige ben, heb ik expert en mijn trainster, Wilma Franken voor mijn podcast uitgenodigd. Zij is al jarenlang trainster van toprenners, bewegingswetenschapper, fysiotherapeut en nog veel meer!

Trainingstips

In deze podcast neemt Wilma Franken, van Robic, ons mee hoe jij kan trainen in combinatie met jouw (onregelmatige baan). De volgende topics komen aanbod:

  1. Hoe kan jij trainen in combinatie met een drukke baan. Rust is enorm belangrijk! Vaak zijn veel van onze trainingen te “hard”. 80% van onze trainingen zou rustig, in onze duurzone moeten zijn. En maar 20% mogen intensief zijn. Is dat bij jou ook het geval? Vaak zijn we geneigd om te intensief te trainen. Het voelt heel erg onnatuurlijk om rustig te trainen. (want we willen toch moe thuis komen na het sporten?) Maar juist door deze rustige trainingen wordt jij sterker! Zo verbeter jij jouw basisconditie, uithoudingsvermogen en is tevens goed voor de vetverbranding ;-).
  2. Hoe luister jij naar jouw gevoel? Door zowel jouw baan als intensief te sporten kan jij stress in jouw lichaam opbouwen. Belangrijk is om ook te doen beseffen dat stress op jouw werk ervoor zorgt dat jouw herstel langer duurt qua sporten. Het is dus verstandig om hier dus rekening mee te houden en op het moment dat jij in een stressvolle periode zit op jouw werk, meer herstel in te bouwen qua training.
  3. Wat is de invloed van jouw mindset in het behalen van jouw sportprestatie of sportbeleving. Misschien is dit wel de meest onderschatte factor. De mate waarin jijzelf plezier hebt op de fiets, ontspannen bent, dan haal jij het meeste uit jouw trainingen!
  4. Hoe ga je om met tegenslagen en blessures en hoe pas jij jouw training hierop aan? Iedereen maakt dit hoogstwaarschijnlijk mee. Dat je een blessure hebt of een tegenslag ervaart waardoor je even minder lekker kan sporten. Zo frusterend. Belangrijk om tijdens een blessure niet te gaan vechten tegen jezelf, maar juist accepteert dat het even zo is. Op het moment dat jou het lukt om dit te accepteren (want dat is een echte uitdaging. Ik spreek uit ervaring 😉 ) en gaat kijken naar datgene dat juist wel lukt zoals bijvoorbeeld andere sporten uitoefenen. Dan ga jij vervolgens mooie stappen maken om snel weer vanuit jouw FLOW en FUN te sporten!

Trainen en herstel?

Tijdens het interview sprak Wilma ook waarin herstel zo belangrijk is! Zoals hierboven benoemd zijn wij vaak geneigd om te vaak te intensief te trainen. Door een training zakt jouw prestatievermogen en heb je na een training herstel nodig om weer optimaal te presteren. Op het moment dat jij te snel gaat trainen en je nog niet volledig herstelt bent, heeft jouw training averechts effect op jouw prestatieniveau. Belangrijk om de juiste balans te vinden tussen herstel en training. Zie het plaatje hieronder. trainen herstel supercompensatie

 

Bron: Takken, T. (2006). Wielrennen en Wetenschap. p43.

Nieuwsgierig naar het complete interview? Luister hier de podcast via youtube, soundcloud of in de podcast app. Veel luisterplezier!

Mocht je naar aanleiding van deze podcast vragen hebben, stel deze gerust hieronder in de comments! Dan zal ik deze beantwoorden!

 

Liefs Sanne

Sanne van Paassen

Sanne van Paassen

Mijn naam is Sanne van Paassen, motivator, inspirator, boerendochter, mental coach en oud-topsporter. Tijdens mijn sportcarrière ervaarde ik aan den lijve hoe het is om continu op de top van je kunnen te presteren. Nu dat ik gestopt ben met topsport, ervaar ik dat het "normale leven" pas topsport is. Ik neem jou mee hoe jij vanuit flow en fun zowel zakelijk succesvol bent, fysiek fit met een leuk sociaal leven.
Sanne van Paassen

Latest posts by Sanne van Paassen

Ben jij al lid van onze gratis community? 

Contact