Wat ben jij goed bezig ūüėČ Jij hebt de intentie om minder suiker te eten en bent nu misschien wel opzoek naar hoe jij dit praktisch kan gaan toepassen! Je zult misschien wel denken, hoe kan ik zonder suiker? Hoe houd ik dat vol? Hoe pak ik dat aan? En waar zit suiker eigenlijk allemaal in? Lees snel verder, ik ga het jou uitleggen hoe jij suikervrij kan eten. Maar eerst zal ik jou iets meer over de achtergrond van suiker uitleggen.

Tips suikervrij eten

Terug naar de basis. Om dagelijks onze dingen te kunnen doen heeft ons lichaam energie nodig. Om iedere dag die energie te kunnen leveren heeft ons lichaam brandstof nodig. Deze brandstof halen we uit de macronutrienten: vetten, eiwitten en koolhydraten. Koolhydraten is een verzamelnaam voor zetmeel en suikers. In het bloed vind je de koolhydraten terug als glucose. Als je teveel koolhydraten binnen krijgt die snel worden omgezet in glucose, dan zal het overschot dat je niet gebruikt bij inspanning worden opgeslagen in vet. Of je dikker wordt van koolhydraten is afhankelijk of je een overschot aan koolhydraten neemt en wat voor soort koolhydraten je neemt.

Vind hier gezonde en makkelijke recepten. 

Geraffineerde suiker vs ongeraffineerde suiker

Oke, koolhydraten zijn dus een verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Er zijn verschillende soorten suikers te onderscheiden. Zelf maak ik altijd gebruik van de onderscheiding tussen geraffineerde vs ongeraffineerde suikers. Dit is het verschil tussen bewerkte en onbewerkte suikers. Als sporter is het belangrijk dat je voldoende energie tot je neemt om een sportprestatie neer te zetten. Deze energie kan je uit verschillende producten halen, zoals sportrepen, gelletjes, bananen, dadels etc. Mijn voorkeur gaat ernaar uit om mijn energie uit onbewerkte, ongeraffineerde producten te halen, zoals dadels, bananen en zelfgemaakte sportrepen. Maar is dat altijd mogelijk?  Lees dan mijn artikel over Suikervrij sporten, kan dat? 

Deze sportreep is mijn favoriet om tijdens het sporten te gebruiken!

Waarom liever geen (geraffineerde) suiker

Suiker zoals wij het kennen, de witte kristalsuiker, is een bewerkt product. Je zult misschien wel denken, het komt toch van de suikerbiet, dat is natuurlijk, dus het is gezond? Helaas is deze redenering niet waar. Om er suiker van te maken is de suikerbiet zo bewerkt, waardoor suiker is ontdaan van alle vitamines en mineralen maar ook de vezels. Als we suiker tot ons nemen stijgt de bloedsuikerspiegel enorm. De alvleesklier gaat insuline produceren, wat ervoor zorgt dat de bloedsuikerspiegel stabiel wordt en we weer trek krijgen in zoete dingen. Het zorgt er dus voor dat we blijven snaaien. Daarnaast heeft ons lichaam wel vitamines en mineralen nodig om de suiker op te nemen. Hierdoor moet het lichaam de vitamines en mineralen onttrekken uit ons lichaam, waardoor er uiteindelijk tekorten ontstaan in ons lichaam met alle gevolgen van dien!

Nadelen suikers

  • Moeheid
  • Tandbederf
  • Overgewicht
  • Depressiviteit
  • Verwarren hormoonhuishouding
  • Verslechteren immuunsysteem
  • Slecht slapen
  • Zin in nog meer zoet! Tja dit is echt verslavend!¬†

Kies daarom voor de goede suikers en ervaar hoe je meer energie krijgt, je lekkerder in je vel zit, een betere weerstand hebt en jezelf nog sexier gaat voelen!

Wat is suikervrij

Voor mij betekend suikervrij, het vermijden van geraffineerde suikers. Geraffineerde suikers zijn bewerkt en hebben dus een negatieve invloed op de bloedsuikerspiegel. Je hebt ook ongeraffineerde suikers, die niet bewerkt zijn. Doordat deze producten nog wel de vitamines en mineralen bevatten zorgen deze voor een stabiele bloedsuikerspiegel (of een lichte stijging). Lees etiketten en pas goed op, want er zijn veel schuilnamen voor suikers te vinden!

Gezonde alternatieven

Natuurlijk maak ik zelf gebruik van suikers als ik lekkere recepten aan het maken ben. Maar ik let wel op dat ik ‘goede’ ¬†suikers neem. Ik probeer natuurlijke suikers te nemen, zodat die zo min mogelijk bewerkt zijn. Gedroogd fruit en bananen zijn voor mij echt een geweldig alternatief! Daarnaast zijn dit goede alternatieven:

  • Rauwe honing (die onverhit is waar nog de enzymen inzitten)
  • (Gedroogd) fruit (mijn favoriet: dadels)
  • Geconcentreerd vruchtensap
  • Palmsuiker/kokosbloesemsuiker (maar dit echt met mate!)
  • Ahornsiroop

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het super lastig is, als je hier net mee start! Wellicht is dit overzicht handig voor jou. Hier heb ik alles op een rijtje gezet hoe ik het een en ander vervang.

Wil jij vol energie en vanuit ontspanning je sportieve doelen realiseren? Download dan met gratis werkboek. Of volg mij voor extra inspiratie op Instagram of Facebook.

Met sportieve groet,

Sanne van Paassen

 

Sanne van Paassen

Sanne van Paassen

Mijn naam is Sanne van Paassen, motivator, inspirator, boerendochter, mental coach en oud-topsporter. Tijdens mijn sportcarrière ervaarde ik aan den lijve hoe het is om continu op de top van je kunnen te presteren. Nu dat ik gestopt ben met topsport, ervaar ik dat het "normale leven" pas topsport is. Ik neem jou mee hoe jij vanuit flow en fun zowel zakelijk succesvol bent, fysiek fit met een leuk sociaal leven.
Sanne van Paassen

Latest posts by Sanne van Paassen


Nee, dank je!

Contact

Pin It on Pinterest

Share This
×