Ervaar jij ook wel eens stress? Als we eerlijk zijn denk ik dat iedereen deze vraag met een “ja” zal beantwoorden, daarom is het belangrijk dat je ontdekt hoe je stress kan verminderen. Misschien ervaar jij stress door te veel druk op het werk of door een hardloopwedstrijd waarvoor je per se je streeftijd wilt lopen na maandenlang te hebben getraind of door de onzekere situatie die is ontstaan in deze tijden van het corona virus.

Hoe dan ook, langdurige stress is ongezonde stress en daarmee is het van groot belang om hier op tijd mee aan de slag te gaan. In deze blog deel ik 9 tips waarop jij stress kunt verminderen.

verminderen van stress door deze 9 tips

1. Waardeer de kleine dingen in het leven

Deze staat nu met stip op nummer 1 om stress te verminderen omdat dit tijdens de corona crisis heel erg naar voren komt. We worden met onze neus op de feiten gedrukt als het gaat om waardering in het leven. Veel dingen leken allemaal maar normaal, maar nu ineens is het heel speciaal om gezellig met familie of vrienden bij elkaar te kunnen zijn. Blijf deze en andere kleine dingen ook na de corona crisis waarderen.

stress verminderen door vrienden

2. Ga sporten

Matig intensief bewegen en sporten kan stress verminderen. Sporten helpt om je hippocampus te herstellen en het brengt je afleiding van je negatieve gedachten. Bekijk de blog “hoe helpt sporten bij stress” voor meer details over dit topic en mocht je meer motivatie voor het sporten nodig dan lees je dat hier.

Lees meer: sporten tegen stress

3. Bedenk waar jij energie uit haalt

Soms maken we tijd voor de verkeerde dingen. Wanneer jij voor jezelf weet dat je heel veel energie haalt uit het nemen van een lekker bad, maak hier dan tijd voor. En denk niet dat er geen tijd voor is omdat je bijvoorbeeld hebt afgesproken om met iemand wat te gaan drinken.

Én ga voor jezelf eens na welke dingen je meer energie kosten dan dat ze opleveren en of je dit misschien op een lager pitje kan zetten, zodat er tijd overblijft voor de dingen waar je wél energie uit haalt. Dit zou ook kunnen betekenen dat je tot het besluit komt om een aantal verplichtingen zelfs definitief te laten vallen. Ga op zoek naar de juiste balans.

Lees meer: tips voor meer energie

4. Houd je huis, kantoor en hoofd opgeruimd

Een rommelig huis is vaak een rommelig brein. Houd je huis opgeruimd, je zult zien dat je ook mentaal rustiger wordt. Dit komt omdat je niet steeds geconfronteerd wordt met alles wat je nog moet doen. Er mag best geleefd worden in je huis, maar probeer op een vast moment gedurende de dag alles weer op z’n plek te zetten. Dit geldt overigens ook voor je werkplek. In deze tijd van corona is dit misschien een extra aandachtspuntje, omdat voor velen de werkplek in huis is. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit voor een extra rommelig huis zorgt.

5. Zorg voor een gezonde levensstijl

Op het moment dat we stress ervaren is, wordt er vaak niet genoeg tijd vrijgemaakt voor het eten. Het is heel gemakkelijk om even snel iets te bestellen of af te halen zodat je toch wat gegeten hebt. Bedenk dan dat gezond eten je fit houdt en ervoor zorgt dat je beter tegen de stress kunt. Maak hier tijd voor en probeer er een moment van ontspanning van te maken.

Ook alcohol is iets wat vaak wordt geassocieerd met ontspanning. En ja, alcohol zorgt voor ontspanning maar dit is wel tijdelijk! Op de lange termijn kan alcohol de problemen verergeren. Wees heel voorzichtig met alcohol in combinatie met stress.

 

6. Slaap voldoende

Goed en voldoende slapen zorgt ervoor dat je uitgerust aan een nieuwe dag kan beginnen. Maar het heeft ook een positief effect op je humeur en je geheugen. En een goed humeur kan je weer beter door stressvolle situaties heen helpen.

Slaap jij voldoende op momenten van stress? Vaak is de eerste reactie dat in stressvolle situaties dat je al je werk zo snel mogelijk af wil krijgen. Om dit te kunnen realiseren ga je laat naar bed en sta je vroeg weer op. Maar dit heeft het tegenovergestelde effect. Het veroorzaakt nóg meer stress en door te weinig slaap kun je minder goed omgaan met de stress.

minder stress door deze tips

7. Begin een dagboek

Had jij als kind een dagboek waar je alles tegen kon ‘zeggen’ zonder dat erover geoordeeld werd? Ook voor volwassenen is het heel nuttig om een dagboek te hebben. Misschien in een enigszins andere vorm dan voor kinderen, maar het opschrijven van situaties of gebeurtenissen zal je helpen om tot een ander inzicht te komen waardoor je de dingen beter kan begrijpen en verwerken. Het is ook een goede manier om je hoofd leeg te schrijven (maken) waardoor je beter toekomt aan die welverdiende nachtrust.

8. Gun jezelf ontspanning

Gun jezelf elke dag een moment van ontspanning. Tijdens dit moment ga je iets doen wat niets te maken heeft met je dagelijkse bezigheden. Iedereen heeft zijn eigen manieren om te ontspannen. Terwijl de één het heerlijk vindt om een wandeling te maken terwijl hij/ zij naar muziek luistert, is het voor de ander fijn om even te puzzelen.

Luister deze podcast waarom rusten ook trainen is en waarom dit in het dagelijks leven ook zo belangrijk is! 

Luister hier ook naar de andere afleveringen van de Peak Performance Podcast. 

9. Ga anders om met problemen

Zie een probleem als een uitdaging. Een uitdaging die je aangaat en waarvoor je misschien erg creatief moet zijn om deze op te lossen. Vooral in deze corona-tijd denk ik dat we allemaal onze creativiteit moeten inzetten om door de problemen heen te komen. Problemen op het werk, in je relatie misschien of in je gezin. Het vergt nogal wat van ons allemaal. Probeer de omstandigheden zo te draaien dat ze minder spanning geven voor jou en je partner/ gezin. Misschien kun je een aantal dingen wel op een andere manier organiseren? Of kunnen de taken (tijdelijk) anders verdeeld worden?

stress verminderen

Tijdens langdurige periodes van stress is het heel gangbaar dat je een terugval krijgt. Zorg ervoor dat je tijdens een dergelijke terugval beter anticipeert op de signalen die je lichaam je geeft. Probeer sneller te handelen en terug te kijken naar welke aanpassingen je de vorige keer hebben geholpen om de stress te boven te komen.
Iedereen reageert anders op stress en zal dit ook op een andere manier te lijf gaan. Mijn advies is om de genoemde tips die bij jou passen in te bouwen in het dagelijks leven.

Het belangrijkste. Ga experimenteren wat helpt voor jou! Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg!

Als laatste wil ik je meegeven: Blijf lachen! Het helpt je lichaam te ontspannen, je immuunsysteem te versterken en last but not least de stress te verminderen.

Kijk zelf welke manieren het beste bij jou passen. En mocht je hierover een keer willen sparren, dan mag je altijd contact opnemen .

Wil je aan de slag met peak peformance coaching? Laten we dan even bellen om kennis te maken.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

 

PIN VOOR LATER

tips om stress te verlagen

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00