Uit onderzoek van het CBS bleek, al voor het coronavirus in de wereld was, dat bijna de helft van de werknemers in de zorg een zeer hoge werkdruk en stress ervaart. Tijdens de ontwikkeling van het coronavirus kunnen we er vanuit gaan dat dit verder is opgelopen. In de zorg krijg je vaak te maken met crisissituaties waardoor vele burn-out klachten en stress in de zorg ontstaat. Bijvoorbeeld een patiënt die aan de betere hand leek te zijn en ineens weer een terugval krijgt of een getraumatiseerde familie die per direct opgevangen moet worden.

Deze situaties hebben naast de familie van de patiënt ook een grote impact op de verpleegkundigen en artsen die bij deze patiënt betrokken zijn. In deze dagen van het coronavirus zullen er dagen zijn dat er zelfs vaker dan één keer heftige situaties zijn die je voor je kiezen krijgt. Dit kan, en logisch ook, bij de artsen/ verpleegkundigen voor stress zorgen. Hoe kunnen we hier het best mee omgaan? Wat zijn goede manieren om stress in de zorg te voorkomen? In deze blog deel ik 5 tips met je om stress in de zorg te voorkomen.

Kan je wel een energieBOOST gebruiken? Download hier gratis de energieBOOST checklist. 

stress in de zorg

5 tips om stress in de zorg te verminderen

1. Zeg jij ‘nee’?

De meeste mensen die in de zorg werken zijn heel betrokken. In de blog “verschillende oorzaken van stress” ga ik dieper in op hoe je persoonlijkheid stress kan veroorzaken. Betrokkenheid is een hele positieve eigenschap. Hierdoor kun je je immers inleven in de patiënt en hem/ haar op zijn gemak stellen. Naar collega’s toe zijn de meesten ook erg loyaal en zeggen ze bijna altijd “ja”. Wat antwoord jij als jou de volgende vragen worden gesteld: “Zou jij morgen een extra dienst kunnen draaien, want er zijn erg veel patiënten binnengekomen vandaag” of “Zou jij vanavond iets langer kunnen werken, want de operatie van de patiënt is uitgelopen”. In de zorg is het extra moeilijk om ‘nee’ te zeggen op zulke vragen, omdat het over mensenlevens gaat. En JIJ daarin het verschil kunt maken. Maar loop jezelf niet voorbij!
Zeg eens ‘nee’ wanneer je een dergelijke vraag krijgt en heb het er met je collega’s over dat jij echt even aan jezelf moet denken. Je zult je verbazen hoe vaak je te horen krijgt van hen dat zij dat ook graag eens zouden willen kunnen. Er is niets verkeerd met ‘nee’ zeggen. Het geeft juist aan dat jij goed je grenzen kan aangeven, wat voor iedereen duidelijkheid schept.

Kan je wel meer focus en energie gebruiken? Download dan de focus en energieBOOST checklist. 

2. Houd je aan je werktijden

Wanneer het einde van je dienst in zicht komt, zorg dan dat je je overdracht klaar hebt. Je collega zal ook relaxter binnenkomen als de overdracht rustig kan verlopen. Je kunt loyaal zijn naar je collega’s, maar je alsnog aan je werktijden houden. Ga op zoek naar de balans hierin. Ik help je hier graag bij. En zijn er taken die je nog niet af hebt? Maak een takenlijst met taken die je morgen, overmorgen of volgende week gaat doen. Niet alles hoeft vandaag af!

Lees meer: energie tanken doe je zo! 

3. Houd de humor erin

Vooral op de dagen dat niets mee lijkt te zitten, is het van groots belang om de humor erin te houden. Doe dit ook als je ziet dat een collega het even zwaar heeft. In deze fase van het coronavirus moet hier misschien zelfs de focus op liggen. Jullie zijn een team en moeten dit samen doen.

Leer ook om te relativeren. Hoe dan hoor ik je nu denken? Probeer die dingen waar jij niet verantwoordelijk voor bent en waar jij geen invloed op kan uitoefenen, los te laten. Nu het coronavirus ons in de greep heeft, is dit alledaagse koek. De druk tijdens het werken in de zorg is nu al hoog genoeg, realiseer je dat er veel zaken zijn waar jij geen invloed op kan uitoefenen. Laat deze zaken dan voor wat ze zijn en ga er niet over piekeren. Maak er eerder een ‘gepaste grap’ over om de druk van de ketel te nemen.

4. Zoek de balans tussen werk en privé

De meesten hebben thuis een partner, kinderen of ouders zitten die graag wat tijd met jou willen doorbrengen aan het eind van de dag. En dan het liefst een beetje quality time. Zorg ervoor dat je niet helemaal opgebrand thuiskomt na een dag werken. Natuurlijk wil je alles doen voor je patiënten en collega’s, maar bedenk dat ook je familie je hard nodig heeft. Geniet van deze momenten! En ga op zoek naar de balans tussen werk en privé!

Misschien was je net aardig op weg voordat het coronavirus uitbrak. Nu heb je het gevoel dat je de balans opnieuw moeten gaan vinden. En dat zal extra lastig zijn. Wil jij eens met mij brainstormen over hoe jij deze balans kunt vinden? Laten we even bellen!
En bedenk altijd dat deze balans zal voor iedereen anders zijn.

Lees meer: alles over hoe je patronen kan doorbreken doe je zo! 

5. Leer dingen uit handen te geven

Perfectionisme is een waardevolle eigenschap, en vooral in de zorg. Een klein foutje zou zomaar grote gevolgen kunnen hebben. Maar het kan er ook aan bijdragen dat je het extra moeilijk vindt om dingen uit handen te geven. Dit geldt voor zowel werk gerelateerde zaken als klusjes in huis. Je partner kan ook prima het wasgoed ophangen, ook al gebeurt dit op een andere manier dan hoe je het zelf zou doen. De was droogt echt wel hoor!

Zet anderen aan het werk als je merkt dat het even teveel wordt. Overbelast jezelf niet, ben niet te streng voor jezelf en anderen en vraag je collega’s of je partner/ kinderen/ ouders om iets van je over te nemen. Het geeft jou je welverdiende rust.

6. Ga naar buiten de natuur

Bewegen is niet alleen fysiek heel belangrijk, maar zorgt ook voor mentale rust. Ga juist als je stress ervaart ook naar buiten om te bewegen. Maak er tijd voor! En nee, geen tijd betekent geen prioriteit. Maak hier een prioriteit van en lees ook even waarom bewegen zo goed is om stress te verminderen.

Dit zijn 5 tips waarmee je aan de slag kunt gaan om de stress in de zorg die jij ervaart te verminderen. Dit zal niet van vandaag op morgen alles veranderen. Geef het de tijd en probeer uit wat werkt voor jou en wat niet. Voer de veranderingen die je bevallen door in je alledaagse routine. Zo voorkom je makkelijker dat je een terugval krijgt.

En vergeet niet: Alleen als je goed voor jezelf zorgt, kun jij goed voor anderen zorgen!

 

Wil je aan de slag met peak peformance coaching? Ben je nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen? Laten we dan even bellen om kennis te maken.

Laten we bellen!

 

Wij kunnen je helpen door:

 

Pin voor later

burnout klachten in de zorg

Luister voor extra inspiratie de peak performance podcast

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00