Silvia Nooij

Ondertussen krijgen jullie door mijn blog een duidelijk beeld over hoe ik met voeding in combinatie met mijn sport om ga. Daarnaast ben ikzelf ook erg nieuwsgierig hoe andere sporters met hun voeding omgaan in combinatie met (top)sport. Vandaag zal Sylvia Nooij, voetbalster bij ADO Den Haag, inzicht geven in haar voedingspatroon.

1. Maak je bewuste keuzes met betrekking tot je voeding?

“Ik maakte altijd al bewuste keuzes met betrekking tot mijn voeding. Als topsporter ben ik daar altijd mee bezig geweest. Voor wedstrijddagen nam ik meer energie tot me en na inspanningen nam ik voeding waardoor ik sneller herstel. Het mooie is dat ik dacht dat dat ik altijd heel goed bezig was, maar sinds mei vorig jaar ben ik mij meer gaan verdiepen in voeding en kwam ik erachter dat voeding in het algemeen, maar ook voor topsporters veel beter kan. Naar mijn idee krijgen we de verkeerde adviezen.

Ik nam altijd heel veel brood, pasta, rijst en aardappelen. Uiteraard ook groenten en eiwitten. Nu eet ik bijna geen brood, pasta aardappelen en rijst meer. Waar ik voorheen 6 boterhammen op een dag at en dan in de avond nog een bord pasta, eet ik nu hooguit 2 speltboterhammen in ongeveer twee weken. Pasta eet ik eigenlijk alleen nog als ik bij iemand anders op visite ga  die dat op het menu heeft staan. Nu eet ik heel heel heel veel groenten, eiwitten, vetten, noten en zaden.”

 2.       Waarom maak jij deze voedingkeuzes?

“Ik heb geen allergie, maar na het maken van bewuste keuzes kreeg ik eerst juist last van mijn darmen, ik kreeg het advies om de koolhydraten uit aardappels, rijst pasta etc helemaal te vermijden en alleen nog maar de koolhydraten uit de groenten en fruit te halen. Ik merkte dat het na een tijdje veel beter met mijn darmen ging. Verder vond ik het altijd apart dat ik het gevoel bleef houden dat ik nog zo veel meer uit mijn sport kon halen. Ik deed er echt al alles aan. Zuinig met mijn lichaam omgaan, keuzes in voeding, goed letten op de arbeid- rust verhouding en daar was ik ook erg mee bezig en toch…. Ergens wist ik dat ik iets over het hoofd zag.

Doordat ik in mei officieel was gestopt met 6 keer in de week met mijn sport bezig te zijn had ik meer tijd om echt in de voeding te duiken. Van de ene site kwam ik bij de andere terecht. Waardoor ik steeds meer in het Paleo dieet begin te geloven. Ik noem het alleen liever geen dieet, maar een bewust en gezonde levenswijze.”

3. Wat zijn de voordelen van jouw voedingskeuzes?

“Ik voel dat ik veel meer energie heb en meer uit mijn dag kan halen. Ik heb minder middagdutjes nodig. Nu moet ik zeggen dat ik in korte tijd op veel gebieden zaken heb veranderd, waar ik heel blij van wordt. Mijn agenda is nu nog veel voller. Toch ben ik veel rustiger in mijn hoofd en positiever. Het lijkt of ik veel meer aan kan. Of ik nu meer aankan op sportgebied is moeilijk te vergelijken, omdat ik niet meer in dezelfde intensiteit train.”

4. Hoe ga je hiermee om als je op reis bent?

“Dat is wel wat lastiger, maar het kan wel. In november ben ik drie weken naar Amerika geweest en heb daar rondgereisd. Ik was toen net bezig met het Paleo eten, dus wist nog niet zo veel als dat ik nu weet. Maar ik wilde wel gezond eten. Ik ging elke ochtend voor ik op pad ging naar de supermarkt en het liefst kocht ik biologische groenten en fruit. Dus een koelelement is wel handig als je een salade wilt meenemen op pad. Als ik bij mensen thuis at, zorgde ik ervoor dat ik in elk geval groenten op het menu had staan. Ik at toen nog wel brood, maar probeerde zo veel mogelijk spelt brood te kopen.

Nu een aantal maanden verder denk ik dat ik genoeg inspiratie heb om toch nog gezond te leven als ik op reis ben, maar eerlijk is eerlijk het wordt wel lastiger. Dus zorg ik er voor dat als er niet veel gezonde producten voorhanden zijn, ik het beste van het slechte kies. Bewustwording is hierin heel belangrijk.

Ik hoef nu niet meer op reis voor mijn sport, ik denk dat het goed is om inderdaad voordat je op reis gaat een voorraad aan eten te maken wat langer houdbaar is. Ook dat is soms moeilijk dus vertel ook je trainer en coach dat jij ander eten nodig hebt dan wat men vaak nu nog gebruikelijk vindt. Vraag desnoods voor jouw team, trainers een lezing aan van iemand die op dit gebied veel verstand heeft van voeding in relatie met topsport”.

 5. Vind je het een opgave om op deze manier te eten? 

“Je moet vooral in het begin veel plannen. Recepten zoeken zodat het niet saai is wat je eet. En het kost meer tijd om alles vers te maken. Over het algemeen gaat het mij goed af, maar het is soms ook wel een opgave, de gedachten dat ik gezond en goed bezig ben en niet vergeet dat ik me zoveel gelukkiger voel dan voorheen zorgt ervoor dat ik het voor mezelf over heb.

In combinatie met een drukke baan of topsport  snap ik wel dat het een drempel voor mensen kan zijn om ook die lifestyle te veranderen. Dus geef ik mensen het advies om zoveel mogelijk de 80/20 regel aan te houden. Zo veel mogelijk gezond eten en zelf klaarmaken. Niet uit pakjes eten. De dagen dat het je echt niet lukt, no worries, je hebt die 20% nog. Eet je een keer buiten de deur, dat past ook nog wel binnen die 20%. Ik zeg ook weleens tegen mensen dat ze niet meteen,  net als ik alles hoeven om te gooien. Met babysteps kom je er uiteindelijk ook. Die babysteps worden uiteindelijk vanzelf grotere stappen.”

Silvia Nooij

6. Heeft deze manier van eten invloed op je sportprestaties?

“Ik vind dat lastig te beoordelen. Wel kan ik zeggen dat ik nog steeds op het hoogste niveau meedoe en nog steeds aardig meekom, ook al train ik nu 3 keer en mijn teamgenoten 6 keer in de week. Naast alles wat ik nog meer doe buiten sporten en werk denk ik dat ik dat allemaal niet zou kunnen zonder dit eetpatroon en nieuwe levenswijze.”

 7. Hoe ziet jou voedingspatroon eruit tijdens sportdagen?

“Eigenlijk verschilt het niet veel van het eten dat ik eet op niet sportdagen. Maar ik  zorg wel dat ik altijd van alles bij me heb. Mijn voorbeeld dag:

  • Ontbijt: yoghurt, noten en fruit. Met een beetje Aloe Vera drankje (dit zijn o.a. mineralen en vitamine)
  • Lunch: Omelet van min 2 eieren met groenten, bijv bieten, rode kool, wortel en prei. Samen met een groentesalade.
  • Sportmaaltijd: halve broccoli, halve bloemkool, wat gewone sla, pastinaak, koolraap, wortel, prei, tonijn, (zalm), gerookte kip (ei) eventueel wat noten.
  • Half uur voor warming up een banaan, soms ook een bietensapje (zelf gemaakt)
  • Ik heb altijd noten en extra groenten bij me (wortelen en komkommer) Ik maak ook vaak gezonde brownies.

Vroeger bestond mijn sportmaaltijd vooral uit spaghetti en pannenkoeken.”

8. Wat eet je het liefst na het sporten als herstel?

“Gekookte eitjes, groentesapje, een basis van Aloe Vera producten.”
9. Wat zijn jou tips voor mensen die een optimaal voedingspatroon in relatie tot hun sport willen handhaven?

“Heel veel groenten eten, 1 kg per dag. Niet schrikken, het kan echt. Neem als lunch ook altijd iets van groenten, zie mijn omeletje. Ook eiwitten en vetten zijn belangrijk. Ik heb ontdekt dat toen ik veel eiwitten at en mijn brood en pasta eruit gehaald had, ik juist ging verzuren. Eiwitten zijn bouwstoffen, maar ze verzuren ook. Mineralen zorgen ervoor dat dit meer in balans komt, deze zijn basisch. Dus zet ik tegenover eiwitten ALTIJD mineralen, dus groenten. Overzicht van mijn tips: 

  • Heb wortels, komkommer, prei als basis, altijd in huis hebben.
  • Maak in de avond een dubbele portie voor je lunch de volgende dag.
  • Maak 1 keer in de week een planning voor de komende week. Boodschappenlijstje incl de gerechten die je wilt eten. Zo hoef je er niet elke dag aan te denken, maar is 1 blik op je planning genoeg. Je kunt dan ook rekening houden met je trainingen (zware, rustige trainingen etc)
  • En zo koop je niet te veel en betaal je dus ook niet voor eten dat je uiteindelijk toch niet eet.
  • Maar geniet ook vooral van je eten, want het kan echt wel lekker zijn. Ga experimenteren met recepten.

Dit soort blogs van Sanne helpen hierbij. Als je eenmaal een leuke site hebt gevonden kun je tegenwoordig via het netwerk van deze mensen weer in contact komen met andere mensen die erg met deze levensstijl bezig zijn. Er zijn echt genoeg lekker recepten en informatie te vinden. Zoek je eigen weg hierin.”

“Ik vind het ook heel erg leuk om met mensen in contact te komen die meer willen weten of al heel veel weten over gezonde voeding en gezonde levensstijl. Dus Sanne, leuk dat ik mee mocht doen aan jouw blog!”

Sylvia bedankt voor dit mooie interview en succes met jou sportcarriere! Fijn dat je jou visie over voeding in combinatie met topsport hebt gegeven.

Heb jij behoefte en vind je het leuk om een lezing over gezonde voeding te organiseren? Dan kan je met mij of Sylvia contact opnemen 😉

WIL JIJ OOK BIOTEAFUL VOELEN?
MELD JE DAN AAN OM WEKELIJKS OP DE HOOGTE TE BLIJVEN VAN DE TIPS VAN BIOTEAFUL.
VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00