kz0z8y370yry86npy73qc55j2i7fcr

Naast de dagelijkse focus die je nodig hebt om te winnen, is het ook belangrijk dat je jouw peakperformance focus direct op kunt roepen. Zodat je op het gewenste moment op scherp staat en die topprestatie kunt leveren – of dit nu op de fiets is of in het dagelijks leven. Het mooie is dat je het verbeteren van deze focus kunt trainen. Dat begint, net als bij de aandachtsstijlen, met bewustwording.

Peakperformance focus

Hieronder leer je hoe je in drie stappen je focusplan kunt maken om in het peakperformancemoment optimaal te presteren. Op welk moment zou je een topprestatie neer willen zetten? Is dat bij een bepaalde meeting? Bij het geven van een presentatie? Ben je een boek aan het schrijven? Werk je aan een belangrijk project of doe je mee aan een sportevent? Wat voor moment het ook is, het is vooral essentieel dat je jouw persoonlijke peakperformancemoment helder voor ogen hebt.

Je kunt je focus verbeteren door van tevoren stil te staan bij wat jou allemaal uit je focus zou kunnen halen. Doe dit niet een paar uur voordat je aan je taak moet beginnen, maar geruime tijd – liefs twee weken – van tevoren. Ga voor jezelf na: wat kan er allemaal anders gaan op het moment suprême waardoor je je focus verliest? Waar denk je op zulke momenten aan? Waar ben je op gefocust? Als je de cruciale momenten tijdens jouw peakperformancemoment helder hebt, wil ik je vragen om ook stil te staan bij welke gedachten je op dat moment zouden kunnen helpen. Volg onderstaande drie stappen.

peakperformance focus

Stappenplan voor peakperformancefocus

Stap 1

Wat zijn de momenten waarop je uit je peakperformancefocus gehaald kunt worden? Wanneer zit je niet meer in je flow? Bedenk wat er allemaal fout zou kunnen gaan en welke afleidingen er allemaal zijn.

Stap 2

Welke gedachten of mindfucks heb je vooraf of tijdens belangrijke momenten waarbij het misschien wel fout zou kunnen gaan? Schrijf deze op en bedenk meteen hoe je deze zou kunnen omzetten in productieve gedachten.

Stap 3

Welke triggers kun je gebruiken om je focus te herpakken? Waar kijk je naar? Wat zeg je tegen jezelf? Hoe wil je je voelen?
Je kunt ook de peakperformancefocuskaart downloaden en invullen.

Lees ook: Je focus vergroten? Word wereldkampioen focussen!

Mijn persoonlijke peakperformancefocus

Hoe dit bij mij werkt? Van nature ben ik iemand die erg enthousiast en extern gericht is. Ik sport bijvoorbeeld graag met anderen en onderweg zie ik van alles! Maar dit betekent ook dat ik soms niet voel wat er in mijn lichaam gebeurt als er iets mis gaat. Zonder dat ik me ervan bewust ben, is de spanning in mijn lichaam te hoog, en dat is natuurlijk niet handig om optimaal te kunnen presteren. Als ik iets spannend vind, zeg ik tegen mezelf: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Vervolgens verleg ik mijn focus naar het woord FUN. Ik wil plezier maken, dat is voor mij de brandstof tot succes. Daarnaast focus ik me op die lach op mijn gezicht en probeer ik te luisteren naar de geluiden om me heen.

Hoe werkt dit bij jou?

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00