En dan ben je geblesseerd….

Misschien raar dat ik dit ga zeggen. Geblesseerd zijn is eigenlijk nog niet eens zo erg. Revalideren dat is veel erger. Geblesseerd zijn is een feit. Balen, maar je kan er niets aan veranderen. Het is zo als het is. Vandaag alles over omgaan met tegenslagen of blessure in de sport.

Maar dan ga je revalideren. Terug komen op je oude niveau. Dat is wat je wilt. Met vallen en opstaan. Revalideren is onzeker, je weet niet hoe het zal gaan. Spannend en soms wel heel frustrerend!

>>>lees ook mijn tips hoe je omgaat met een blessure <<<

En weet je, het maakt niet uit of je topsporter bent of dat je een blessure hebt waarmee je in het dagelijkse leven beperkt wordt. We willen allemaal gewoon functioneren zoals we dat gewend zijn, toch? Allemaal willen we ons oude niveau weer behalen. Ik in ieder geval heel erg graag!

omgaan met tegenslagen of blessure in de sport

Ondertussen ben ik al sinds juni geblesseerd en ben ik op de goede weg met mijn revalidatie, mijn comeback (ga vandaag zelfs 3,5 uur trainen :D). Wat me vooral op het begin belemmerd heeft, is de tijdsdruk die ik voelde. Natuurlijk wilde ik snel weer topfit zijn aan het begin van het cross seizoen. Dus alle onderzoeken moesten zo snel mogelijk gepland worden. Ik zat de artsen achter hun vodden en deed er alles aan om weer snel fit te worden. Dat snappen jullie toch wel?

>>> Ontspannen trainen doe je zo!<<<

Maar dan was een arts niet bereikbaar. Of kon een afspraak niet snel genoeg ingepland worden. Wat is dat dan frustrerend als je een doel voor ogen hebt. En wat misschien wel het ergste was, is dat het mentaal ook te veel energie gaat kosten. Balen, kan nu nog boos om de situatie worden!

Hoe doe je dat, omgaan met tegenslagen of blessure in de sport?

Dan was ik ineens iets minder positief…

BAM! Dit is misschien wel het aller belangrijkste tijdens je revalidatie, je mindset. Je moet ervoor zorgen dat je mentaalfit bent en blijft. Wil je fysiek herstellen, dan is het belangrijk dat je rustig blijft, positief ben ingesteld en in jezelf vertrouwt. Maar dat je ook vertrouwt in het behandelplan dat jou therapeuten uitstippelen.
Tijdens je revalidatie is het belangrijk dat je positief bent. Kan jullie vertellen dat ik eigenlijk best wel positief ben geweest. Zelfs te positief waardoor ik teveel heb gedaan en een terugslag heb gekregen.

Mentaal sterk?

Uiteraard heb ik ook een periode gehad dat het mentaal echt tegen zat. Ik baalde van de situatie, van mijn blessure, had geen vertrouwen in mijn comeback. Maar toen ik weer ging genieten van de kleine stappen die ik vooruitging, ging ik met stappen vooruit. Focus je niet op het resultaat, maar op het proces. De kleine stappen die je maakt, zijn grote overwinningen! Echt super gaaf als je dat zo dan kan zien.

Gewoon weer terug naar de basis, waarom ben ik begonnen met fietsen? Omdat ik het zo leuk vind. Genieten op de fiets, dat is wat ik nu weer doe!

Oké, klinkt hard maar er zijn nog zoveel andere mooie dingen dan alleen maar fietsen.

>>> Trainen in combinatie kan jij het beste zo doen. Een interview met mijn trainster<<<

Tegenslag

Natuurlijk had ik er wel over nagedacht dat ik een tegenslag zou krijgen. Maar dan krijg je een tegenslag, wat is dat balen! Pfff, ik kan het nu nog herinneren.

Net voor kerst, ging ik het revalideren spannend te vinden. BAM, terugslag. Meer pijn in de benen en het was lastig om het moraal weer te vinden. Toen ben ik weer gaan beseffen waaom ik fiets. Gewoon omdat ik so kan genieten op de fiets. Daarnaast ben ik me gaan focussen op de kleine stappen die ik vooruit ging. Dat zijn echt overwinningen voor mij! En die tijdsdruk, die ben ik totaal vergeten. Maakt niet uit wanneer ik terug kom. Als ik maar op een goede manier mijn comeback kan maken.

omgaan met tegenslagen en blessures in de sport is lastig

Learning omgaan met tegenslagen en blessures in de sport

Weet je, van al deze punten heb ik gruwelijk veel geleerd. Echt super zuur om een revalidatie proces mee te maken. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik hiervan een betere renster word!

BAM, Ik vertrouw op een goede comeback! Stap zo lekker de fiets op, voor 3,5 uur. Dat is toch gewoon weer een overwinning op mijzelf! Ow ja, en ik heb er ook nog eens reuze zin in ūüėČ !

Mocht je nieuwsgierig zijn hoe jij nog meer topprestaties kan neerzetten? Luister dan de Peak Performance Podcast of volg mij op Instagram.

Heb jij ook zulke tegenslagen mee gemaakt? Hoe ging jij hiermee om?

Met sportieve groet,

Sanne

PS. Ondertussen ben ik weer volop herstelt van mijn fysieke burn-out en heb ik ervaren dat ikzelf de beperkende factor was. Ik wilde echt veel te graag topprestaties leveren. Dit in combinatie met alle andere ballen (bv studie en een eigen team runnen) die ik in de lucht hield.

Ik heb ontdekt dat je de makkelijkste sportieve winst mentaal maakt! Speciaal voor sporters heb ik de Mental Fitness Bootcamp ontwikkeld. De mentale training voor sporters waardoor jij de makkelijkste winst boekt en je persoonlijke records verbreekt. Echt een aanrader om met deze masterclass aan de slag te gaan! 

BOEK DE MAKKELIJKSTE SPORTIEVE WINST!

cursus mentale training voor sportersPin voor later 

Sanne van Paassen

Sanne van Paassen

Mijn naam is Sanne van Paassen, motivator, inspirator, boerendochter, mental coach en oud-topsporter. Tijdens mijn sportcarrière ervaarde ik aan den lijve hoe het is om continu op de top van je kunnen te presteren. Nu dat ik gestopt ben met topsport, ervaar ik dat het "normale leven" pas topsport is. Ik neem jou mee hoe jij vanuit flow en fun zowel zakelijk succesvol bent, fysiek fit met een leuk sociaal leven.
Sanne van Paassen


Nee, dank je!

Contact

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00