Deze 10 minuten gaan echt je leven veranderen! Mag ik jou uitdagen? Als je deze ochtendroutine 40 dagen volhoud dan zul je merken dat je veel meer energie hebt! Door in de ochtend 10 minuten tijd voor jezelf te nemen zorg je ervoor dat je niet meer vanuit de automatische piloot leeft, maar dat je juist de regie neemt. Ontdek in deze blog hoe je met een ochtendroutine meer energie krijgt.

Door dagelijks een korte mentale training te doen, krijg je nog meer regie over je leven. Zoals fysieke training een belangrijk onderdeel is om lichamelijk fit te blijven, is mentale training nodig om mentaal fit te zijn en te blijven. Doe deze ochtendroutine dagelijks, meteen wanneer je opstaat, want een goed begin is het halve werk. Zo neem je de regie over je dag en geef je jezelf een energieboost. Je investering: tien minuten per dag. Het enige wat je hoeft te doen, is vanaf morgen iets eerder opstaan.

Een hoog energieniveau is de basis tot succes!

OCHTENDROUTINE voor meer energie :

  1. drink twee glazen water (1 minuut)
  2. doe tien squats (1 minuut)
  3. neem een koude douche (2 minuten)
  4. bepaal je intentie voor de dag (1 minuut)
  5. schrijf vijf dingen op waar je dankbaar voor bent (2 minuten)
  6. zit in stilte en focus op je ademhaling (3 minuten)

Deze tien minuten geven je een instant energieboost om vol focus en energie aan je nieuwe dag te beginnen. Lees snel verder en start morgenvroeg meteen met de ochtendroutine voor meer energie.

Lees meer: tips voor een energieBOOST

tips voor ochtendroutine

1. drink twee glazen water (1 minuut)

Start de dag met het drinken van twee glazen lauwwarm water. ‘s Nachts zweet je en verlies je veel vocht. Door water te drinken vul je dat tekort aan, waardoor je energiek de dag begint.

2. doe tien squats (1 minuut)

In plaats van squats mag je natuurlijk ook op een andere manier bewegen, zoals dansen, yoga, stretchen of de trap oprennen. Maar ik raad squats persoonlijk sterk aan omdat ze superintensief en uit je comfortzone zijn. Je hartslag gaat even omhoog en je voelt echt dat je leeft, wat voor een goede mind-bodyconnectie zorgt.

Lees meer: Waarom sporten helpt bij stress

3. neem een koude douche (2 minuten)

Je leest het goed: na de squats ga je koud douchen. Dit is dé dagelijkse training voor peak performance, waarbij je leert om naar je mensenbrein te luisteren in plaats van naar je zoogdieren- of reptielenbrein. Wat gebeurt er nu dat ik dit zo voorstel? Word je enthousiast en denk je: ja, wat jn? Of heb je juist het gevoel: nee, ben jij gek geworden! De meeste mensen houden van warm douchen en hebben daarom deze tweede reactie. Toen ik dit voor het eerst hoorde, dacht ik ook: dat ga ik nooit doen! Maar nu doe ik het dagelijks.

Waarom? Koud douchen heeft niet alleen fysieke voordelen, zoals het stimuleren van je doorbloeding, het verbeteren van je immuunsysteem en het geven van een energieboost. Het is ook een mentale training. Waar- schijnlijk als jij voor het eerst koud moet douchen, is je primaire reactie: ‘Joh, waarom zou ik dat doen? Dat is toch veel te koud! Ik ben toch niet gek geworden?’ Daarnaast zul je misschien ook wel merken dat er een fysieke reactie ontstaat als je aan koud douchen denkt: je trekt je schou- ders omhoog en houdt je adem in. Dit is wat er gebeurt als er een emotionele reactie in je lichaam ontstaat. Je zoogdierenbrein en reptielenbrein zitten dan achter het stuur. Door dagelijks koud te douchen, herken je beter wanneer een van deze breinen de regie neemt in plaats van je mensenbrein.

Als jij op het punt staat om koud te gaan douchen, je je schouders omhoog voelt gaan en je zoogdierenbrein hoort zeggen dat het belachelijk is, is het belangrijk dat jij je focus verlegt. Zeg tegen jezelf: ‘Koud is een emotie en een emoties kun je uitschakelen’. Belangrijk is dat je de emoties gaat her- kennen en vervolgens je focus verlegt naar de ademhaling. Alles wat jij aandacht geeft groeit, weet je nog? Dus wanneer je je focust op de kou en dat dit niet prettig is, zal dit ook zo zijn. Let in plaats daarvan op je adem- haling en de sensaties in je lichaam, en neem waar zonder te oordelen. Je zult merken dat je na een tijdje ook letterlijk beter tegen de kou kunt!

Luister meer: waarom koude training werkt met Koen de Jong of vind hier een overzicht van alle afleveringen van de Peak Performance Podcast

ochtendroutine voor meer energie
4. bepaal je intentie voor de dag (1 minuut)

Door in de ochtend je intentie te bepalen, begin je de dag op een doelge- richte manier. Dat zorgt voor sturing en voorkomt dat je op de automati- sche piloot leeft en aan het einde van de dag denkt: wat heb ik eigenlijk gedaan? Zo neem je de regie in handen. Schrijf je intentie op: schrijven is een belangrijke tool om te zorgen voor overzicht en rust in ons hoofd (en dat geldt ook voor dankbaarheid).

5. schrijf vijf dingen op waar je dankbaar voor bent (2 minuten)

Door iedere ochtend op te schrijven waar je dankbaar voor bent, sta je stil bij wat goed gaat en waar je trots op bent. Het is een veelvoorkomende valkuil om op de automatische piloot te leven en alles als vanzelfsprekend beschouwen. Dat is zonde. Door dagelijks even stil te staan bij de dingen waarvoor je dankbaar bent, krijg je een lach op je gezicht en kun je vanuit de juiste vibe je dag starten en vervolgen.

6. zit in stilte en focus op je ademhaling (3 minuten)

Een erg waardevolle tool om erachter te komen wat je echt wilt, is stilte. Door stilte op te zoeken, kom je tot rust, komen creatieve ideeën naar boven en krijg je nieuwe inzichten. Stilte is een zeer jne tool voor een goede mind-bodyconnectie, maar ook om jezelf beter te leren kennen. Zo ontdek je hoe je ego – oftewel je zoogdierenbrein – aan het woord is.

Maak er een gewoonte van om iedere dag vanuit stilte te beginnen. Je hoeft niet meteen een halfuur naar buiten te staren of ink te gaan medi- teren; begin eens met drie minuten in stilte te zitten. Wees lief voor jezelf en ontdek welke manier het beste bij jou past. Misschien kun je nu meteen even drie minuten pauze nemen en uitproberen wat stilte met je doet?

Neem morgenvroeg actie. Stap op en start met deze ochtendroutine voor meer energie. Zo neem je de regie en zul je echt een mega groot effect merken als je dit 40 dagen volhoudt. Hierdoor pak je de regie over je leven en ga je het verschil maken.

 

Merk je dat je wat hulp kunt gebruiken om energie te tanken? Download dan nu de gratis energieBOOST en focus checklist of als je persoonlijke begeleiding wilt, laten we dan even bellen!

Wil je nog meer zakelijk winnen, zonder privé te verliezen? Bestel dan mijn boek ‘het leven, dat is pas topsport!’

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00