Nooit meer zenuwachtig in je werk of sport.

Stel dat je nooit meer zenuwachtig bent en kan falen…. Jij staat aan de start van een sportwedstrijd, je hebt getraind voor een groot sportevenement. Je hebt een spannend gesprek op je werk of je mag een presentatie gaan geven voor een grote groep collega’s. Maar de spanning neemt enorm toe, alleen al als je hier aan denkt…. Met deze tips voorkom je jouw zenuwen en zal je niet meer falen in je werk en tijdens het sporten en heb je jouw spanning goed onder controle!

Geen zin om te lezen? Luister hier de podcast

Hoe jij nooit meer kan falen

Heel begrijpelijk dat je spanning en zenuwen hebt! Maar teveel spanning kan er voor zorgen dat het niet goed voelt, waardoor je minder presteert. Diep van binnen voel je, dit kan anders. Maar hoe dan?
In dit artikel of deze podcast geef ik je de tools hoe jij ervoor kan zorgen dat jij met de juiste focus, vanuit ontspanning klaar bent om een topprestatie te leveren.

Want het mooie is, dit kan je trainen! Jij kan leren hoe jij spanning omzet en hoe jij een helpende mindset creëert om topprestaties te leveren. Net als fysieke training, is mentale training ook echt trainen. Oefenen, oefenen, oefenen.

Jij bent tot nog meer in staat dan dat jij zelf nu denkt.

Automatische programmering

Vanuit onze opvoeding en door andere ervaringen in je leven ben jij automatisch geprogrammeerd. Jij bent van nature gewend om jezelf te focussen op de dingen die minder goed gaan, in plaats van op de dingen die juist goed gaan. Zo ben jij nu eenmaal geprogrammeerd. Maar het mooie is, deze programmering kan jij zelf wijzigen! Doordat jij automatisch gefocust bent op datgene waarin jij faalt, is de kans groot dat jij de dingen vergeet die juist wel goed gaan (en die zijn er waarschijnlijk heel veel!).

Stel je voor dat jij vanaf nu de keuze maakt dat wanneer jij merkt dat er weer een streng stemmetje naar boven komt, jij dit niet als falen gaat zien, maar als iets wat jij kan leren en ontwikkelen. Hierdoor ontwikkel je jouw groei mindset. Dus vanaf nu doe je niets meer fout, maar leer je alleen maar zodat jij het de volgende keer beter kan doen!

Focus jezelf op datgene wat jij kan leren en ontwikkelen.

Daarnaast gaan de onderstaande zeven tips jou helpen om nooit meer zenuwen te hebben en optimaal voorbereid te zijn tijdens spannende momenten waarin jij topprestaties wil leveren:

1. Goede voorbereiding

Voorbereiding is alles! Zorg ervoor dat je jouw “huiswerk” goed hebt gemaakt. Weet dat je voor een sportevenement goed hebt getraind of dat je op je werk het gesprek of presentatie goed hebt voorbereid. Belangrijk is dus dat jij praktisch goed bent voorbereid.

Maar dat niet alleen. Zorg ook voor een mentale voorbereiding! Praat vanuit vertrouwen tegen jezelf. (Ik heb er alles aangedaan, dus ben er klaar voor), maar sta juist ook voorafgaand stil bij de momenten die minder goed kunnen gaan. Hierdoor ben jij ook mentaal voorbereid op deze momenten en weet je hoe jij hierop kan anticiperen.

2. Accepteer de zenuwen

Zenuwen en spanningen horen erbij. Dat is heel normaal! Alle grote sporters en ondernemers hebben hier nog af en toe last van. Dus accepteer het gevoel van spanning.

Daarnaast wil ik dat jij vanaf nu anders tegen stress aan gaat kijken. Grote kans dat jij stress als iets negatiefs ziet! Maar eigenlijk is stress positief. Stress zorgt ervoor dat jouw lichaam jezelf aan het voorbereiden is om in actie te komen. Dit is heel natuurlijk en heel normaal dat dit gebeurd!

Wat is jouw interpretatie van stress? En ga eens kijken of jij jouw mindset ten opzichte van stress kan veranderen.

3. Focus op je ademhaling

Voorafgaand aan een spannend moment komen er vaak niet helpend stemmetjes naar boven. Maar dit helpt je niet meer om nooit meer zenuwachtig te zijn. Grote kans dat jij met je gedachten in je hoofd zit. Waarschijnlijk weet jij ook dat wanneer jij teveel in je hoofd zit, niet de beste prestatie gaat leveren. Daarom is body-mind connectie erg belangrijk! Dit doe je door weer contact te maken met je lichaam en gevoel, door bijvoorbeeld te focussen op je ademhaling.

Wat goed helpt is om net voorafgaand aan een sport evenementen of dat belangrijke gesprek, jezelf te gaan focussen op je ademhaling. Adem diep in richting je buik door je neus en vervolgens diep uit door je mond. Hierdoor zul je merken dat je letterlijk je spanning los laat. Ga dit eerst thuis even oefenen, alvorens je dit tijdens een belangrijk moment gaat toepassen.

Meer weten over een goede ademhalingsoefening: check deze video

nooit meer zenuwachtig met het sporten

4. Visualiseer

Een andere belangrijke tool die je kan inzetten is visualiseren. Zie jezelf al handelen in de situatie. Hoe wil jij jezelf voelen en hoe wil jij dat jij handelt tijdens dat belangrijke moment. Doe je ogen dicht en zie alles al gebeuren. Belangrijk dat je tijdens het visualiseren alleen maar beelden ziet waarbij het goed gaat! Dit is echt even oefenen, maar geloof me, dit gaat je zoveel opleveren!

Als ik merk dat ik het geven van een lezing spannend vind, ga ik altijd even visualiseren. Hoe wil ik dat ik me voel op het podium, wat mag ik zeggen, welke energie wil ik overbrengen, hoe reageer ik op het publiek en vooral ook hoe wil ik me voelen als ik klaar ben? Dit helpt mij enorm om met rust, focus en de juiste energie en mindset op het podium te staan en nooit meer zenuwachtig zijn

LUISTER HIER de podcast die ik opgenomen heb over de kracht van visualiseren.

5. Peptalk nooit meer zenuwachtig

Gebruik oppeppende woorden tegen jezelf, zodat jij in de juiste focus en minset komt. Ga eens na, welke woorden werken goed voor jou. Ga eens terug naar een moment dat jij erg tevreden was over je prestatie of gesprek. Wat was toen je zelfspraak? Deze woorden kan je goed gebruiken als peptalk.

Zelf gebruikte ik de volgende peptalk tijdens het sporten: “Het is een speeltuin, lekker spelen op de fiets!” (als ik technisch goed wilde rijden), “If it doesn’t kill you it makes you stronger” (als ik aan het afzien was). Daarnaast koppelde ik deze peptalk ook aan een focuspunt, zoals lachen! Dit zorgde voor mij voor de ultieme ontspanning (body-mind) connectie. Als ik op het podium stap zeg ik tegen mezelf: “Vertrouw op jezelf en op de woorden die door je heen stromen!”.

De combinatie van focus op de ademhaling (fysiek), visualiseren (beeld) en een peptalk (audio) werkt heel effectief. Hierdoor heb je een combinatie van fysieke, visuele en audio die ervoor zorgen dat je in de juiste focus en ontspanning komt. Hierdoor zul je nooit meer zenuwachtig zijn.

6. Blijf in het hier en nu

Vaak zijn we druk bezig met het resultaat. Maar vertrouw op jezelf dat wanneer jij gefocust bent op het proces. Dat het resultaat dan vanzelf komt! Het kan helpen om vooraf je resultaat en procesdoelen te formuleren, zodat jij weet op welke procesdoelen je kan focussen tijdens het belangrijke moment.

LEES HIER meer over het formuleren van de juiste doelen.

7. Neem jezelf niet te serieus

Grote kans dat jij het belangrijker en erger maakt dan het werkelijk is. Neem jezelf niet te serieus en stel jezelf de vraag: “wat is het ergste wat mij kan overkomen?” Vaak zul je zien dat dit wel mee valt en dat er overal wel een oplossing voor is. Ga vervolgens na hoe je dit zou kunnen voorkomen?
Vergeet tevens niet naar het grotere plaatje te kijken. Waar word jij nu echt gelukkig van? Wat wil jij nu echt? Wat is je droom? En geniet van je ontwikkelingstraject!

Het leven is een spelletje! Geniet van dit proces en van alle learnings!

Veel plezier met het implementeren van deze tools. Laat me vooral ook even weten hoe dit jou heeft geholpen!

Met sportieve groet, Sanne

Mocht je graag hulp hebben in het realiseren van je doelen en wil jij nooit meer zenuwachtig zijn? Laten we dan bellen! Wie weet kan ik je hierin begeleiden.

faalangst focus mindset

Sanne van Paassen

Sanne van Paassen

Mijn naam is Sanne van Paassen, motivator, inspirator, boerendochter, mental coach en oud-topsporter. Tijdens mijn sportcarrière ervaarde ik aan den lijve hoe het is om continu op de top van je kunnen te presteren. Nu dat ik gestopt ben met topsport, ervaar ik dat het "normale leven" pas topsport is. Ik neem jou mee hoe jij vanuit flow en fun zowel zakelijk succesvol bent, fysiek fit met een leuk sociaal leven.
Sanne van Paassen
Contact

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen?