ademen voor meer energie
Hoe fijn zou dat zijn als jij door de dag heen meer energie krijgt! In plaats van dat jij merkt dat jij steeds meer vermoeid raakt dat jij je door simpele oefeningen energieker kan voelen! Daar verlangt iedereen toch naar?

Door de dag heen merk jij misschien wel dat jij heel veel op de automatische piloot doet. Door de waan van de dag word jij geleefd en ben jij helemaal niet bewust waar jouw aandacht zit. Je zit in jouw hoofd en voelt niet meer wat er in jouw lichaam gebeurd. Terwijl jouw lichaam jouw logboek is. Jouw lichaam geeft aan waar jij behoefte aan hebt. Of dat jij moet bijtanken of juist vol gas kan geven. Onze auto tanken wij toch ook bij als deze (bijna) leeg is. Als deze helemaal leeg is staat de auto stil. En dat wil jijzelf natuurlijk voorkomen!

Om weer in contact te komen met jouw lichaam kan jij jouw ademhaling gebruiken. Door te ademen leer jij voelen waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Maar ook kan jij het ademen als extra energie boost gebruiken.

Hieronder vind je een aantal ademhalingsoefeningen waarmee jij kan experimenteren. Ik begin met de makkelijkste en vervolgens worden de oefeningen steeds uitgebreider.

Belangrijk als jij gaat experimenteren met deze oefeningen is:
– doe deze oefening met volle aandacht.
– wees lief voor jezelf! Als er gedachtes opkomen is dat prima, herken dit en ga weer terug naar jouw ademhaling.
– om het ademen als een krachtige tool in te zetten is het belangrijk dat jij dit structureel blijft oefenen. Het duurt 30 dagen voordat je een nieuwe gewoonte aanleert. Dus neem minimaal 30 dagen de tijd hiervoor!
– laat jouw verwachtingen los. Doe de oefeningen met een open mind en ervaar wat er met jou gebeurd!
– je kan ook een intentie met het ademen gebruiken, zoals: “Ik adem energie in en laat bij de uitademing alle spanning los.”

Veel ademplezier!

Adempauze

2 teugen observeren
Vervolgens 2 teugen diep in ademenen en uitademen.
Je kan ook jouw intentie meenemen: “Ik adem energie in en laat bij de uitademing alle spanning los.”

Adempauze intens

Zet een timer op 2 minuten.
Ga vervolgens deze minuten jouw adem observeren.
Volg jouw ademhaling, je hoeft niets te veranderen.
Ervaar wat er met jouw lichaam gebeurd.
Waar is jouw aandacht? Wat voel je, welke emoties en gedachtes komen erop?
Hoe gaat jouw ademhaling?
Hoe voelt jouw lichaam?

Bashtrika ademhaling

De Bhastrika ademhaling, ook wel de Bhastrika Pranayama, is een opladende ademhalingsoefening. De energie gaat doormiddel van deze oefening door je lichaam stromen.
Doe deze oefening alleen als jij extra energie kan gebruiken (dus niet als jij net gaat slapen!).
Kijk onderstaande video en gebruik deze aanwijzigingen.
1. Ga rechtop zitten en sluit jouw ogen.
2. Leg je handen met de handpalmen omhoog op je bovenbenen of neem in een gevorderd stadium jouw handen mee in de beweging. Je houdt jouw handen boven jouw hoofd en trekt deze steeds bij een uitademing mee naar beneden.
3. Sluit je ogen. Richt je aandacht op je adem en het hier en nu.
4. Je ademt krachtig in en uit door jouw neus en stuurt de adem naar je buik. Doordat jij jouw buik aanspant blaas je krachtig in en uit.
5. Deze oefening herhaal je 15 keer. Blijf vervolgens nog even rustig doorademen met gesloten ogen en ervaar wat er in jouw lichaam gebeurd.

Veel ademplezier!

Sanne van Paassen

Sanne van Paassen

Mijn naam is Sanne van Paassen, motivator, inspirator, boerendochter, mental coach en oud-topsporter. Tijdens mijn sportcarrière ervaarde ik aan den lijve hoe het is om continu op de top van je kunnen te presteren. Nu dat ik gestopt ben met topsport, ervaar ik dat het "normale leven" pas topsport is. Ik neem jou mee hoe jij vanuit flow en fun zowel zakelijk succesvol bent, fysiek fit met een leuk sociaal leven.
Sanne van Paassen

Latest posts by Sanne van Paassen

Contact