Eén van de vijf energiebronnen die ik onderscheid in mijn boek is meer energie door beweging. Bewegen zorgt niet alleen voor letterlijke beweging, maar ook voor figuurlijke beweging. In mijn ogen is sporten een belangrijke voorwaarde om ook je zakelijke successen te realiseren en jezelf mentaal uit te dagen. Je ervaart hoe het is om uit je comfortzone te komen, je ontdekt waar je grenzen liggen, op welke manier je lichaam om aandacht vraagt, hoe je met (spier)pijn of verzuring omgaat en hoe je door de juiste focus in de ideale prestatiestand komt. Dit zijn allemaal skills die je zowel in het dagelijks leven als in je zakelijke carrière erg goed kunt gebruiken.

Meer energie door beweging

Bewegen zorgt niet alleen voor letterlijke beweging, maar ook voor figuurlijke beweging.
Dit is dan ook de reden waarom al mijn coachingsgesprekken buiten op de mountainbike of wandelend in de natuur plaatsvinden. Bewegen zorgt ervoor dat je in actie komt, niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Daarnaast maken je hersenen tijdens het sporten stofjes aan waardoor je je gelukkiger gaat voelen, zoals endorfine, serotonine en dopamine.

Endorfine is een feelgooddrug en zorgt voor een euforisch en gelukkig gevoel dat ook pijn vermindert. Serotonine is een gelukshormoon en reguleert daarnaast onder andere je eetlust, gemoedstoestand en slaap. Dopamine maakt je blij en zorgt voor een hoge dosis motivatie. Al na twintig tot dertig minuten sporten komt deze cocktail aan feelgoodstofjes vrij. Een goede reden om meer te bewegen dus.

Lees ook: Energiebron 1: meer energie door voeding

Beweeg jij op de juiste manier?

Topsporters werken met een duidelijke planning, oftewel periodisering. Met deze periodisering zorgen zij ervoor dat hun basisconditie op orde is door de rustige duurtraining. Daarna starten zij met een gedoseerde intervaltraining waarbij ze zorgen voor voldoende herstelmomenten. Als je begint met sporten, moet je dus opletten dat je het niet meteen te intensief maakt! Start eerst met een rustige duurtraining en plan voldoende herstelmomenten in. Neem daarbij de intensiteit van je dagelijkse bezigheden mee. Als bijvoorbeeld je stress ervaart op je werk of met je gezin, heb je meer hersteltijd nodig. Gun dit jezelf en plan het in!

Tips voor creatieve manieren om meer te sporten

Wees creatief in het bedenken hoe je meer kunt gaan sporten en zo meer energie door beweging krijgt. Ga eens kijken hoe je op een makkelijke manier meer kunt bewegen. Misschien kun je iedere dag na de lunch een blokje om lopen. Of stel voor om je volgende meeting of vergadering buiten tijdens een wandeling of fietstocht te laten plaatsvinden. Sta ‘s morgens eerder op om hard te lopen of oefeningen te doen. Neem de fiets naar je werk, als je boodschappen doet of als je een afspraak hebt in de stad. Denk je nu: daar heb ik geen tijd voor? Dat is onzin. Het gaat niet om geen tijd, maar om geen prioriteit.

Ga eens voor jezelf na: wil jij echt succes behalen en topprestaties leveren? Maak er dan tijd voor! Op de juiste manier sporten is dé manier om je energieniveau te verhogen, zodat je nog meer zakelijk gaat winnen zonder privé te verliezen.

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00