Denk jij ook: mediteren is zweverig? Ik merk dat dit idee bij behoorlijk wat mensen heerst. Maar als je weleens een simpele oefening hebt gedaan waarbij je een paar minuten stilte hebt genomen, dan heb je al gemediteerd.

[toc]

Mediteren is zweverig

In mijn ogen is mediteren totaal niet zweverig. Sterker nog: dit heb je juist nodig voor een goede mind-body- connectie. Experimenteer met een open mind en doe het op jouw manier. Als je net begint met het nemen van stilte, is het handig om jezelf even voor te bereiden op de volgende twee gedachten van je zoogdierenbrein:

Gedachte tijdens mediteren 1: ‘help, ik ervaar juist meer onrust!’

Het is inderdaad de bedoeling dat je door het nemen van stilte, in welke vorm dan ook, meer rust gaat ervaren. Echter, grote kans dat je de eerste keer, of zelfs eerste paar keren, juist meer onrust ervaart. Geen zorgen!

mediteren is zweverig

Wees juist blij dat je dingen ervaart. Dat is stap 1: voelen wat er in je lichaam gebeurt. Probeer eens of je dat gevoel kunt observeren alsof je een buitenstaander bent. Ik doe dit bij mezelf ook regelmatig en dan moet ik een beetje lachen om wat er met mezelf gebeurt. Ons zoogdierenbrein gaat namelijk heel vaak met ons aan de haal – zoals eerder in dit hoofd- stuk al aan bod kwam. Wees lief voor jezelf en blijf het vooral herhalen. Zie het zoals het is: een oefening. En onthoud dat het sowieso 40 dagen duurt voordat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd.

Nieuw met stilte? Probeer het eens 3 minuten in deze reset routine, of probeer één van deze 4 oefeningen

Gedachte tijdens mediteren 2: ‘deze manier werkt niet!’

Het kan ook zijn dat de manier die jij toepast (nog) niet bij je past. Ik schrijf inderdaad nóg niet, omdat het kan zijn dat deze manier, wanneer je er langer mee experimenteert, wél voor jou gaat werken. Misschien werkt het voor jou niet om letterlijk stil te zitten tijdens het mediteren, maar wil je de stilte juist koppelen aan beweging. Koppel je bewegingen dan aan een mindfulnessoefening, zoals de vogelkijktraining.

Start klein en met een open mind; geniet van het proces en de kleine stappen die je neemt. Besef dat wanneer je net begint met krachttraining, je ook spierpijn krijgt. Als je het zo bekijkt, is het logisch dat je mentale spierpijn ervaart.

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00