Iedereen heeft zo zijn manier om doelen te stellen. Heb jij jouw doelen helder voor ogen, maar vind je het lastig om te beginnen, of je wilt echt aan de slag. In beide gevallen kun je grofweg twee strategieën gebruiken: je kunt iedere dag een kleine stap zetten of in één keer de knop omzetten. Welke van de twee past bij jou?

[toc]

Manier om doelen te stellen

Ben jij iemand die baat heeft bij stapje voor stapje of juist iemand die baat heeft bij ‘vanaf vandaag ga ik het compleet anders doen’? Persoonlijk vaar ik bij de grotere keuzes erg goed bij het omzetten van de knop. Bij kleinere keuzes – bijvoorbeeld de lancering van mijn boek – werk ik dagelijks toegewijd aan mijn doelen door middel van mijn roadmap.
Kies voor de methode die het beste bij jou of bij de doelstelling past.

Beweging in kleine stapjes

Heb jij doelen geformuleerd, dan vraag ik je om in actie te komen. Met alleen dromen kom je er immers niet. Topsporters hebben ook enorm veel trainingsuren moeten maken voordat ze konden winnen. Kom dus in beweging.
Dit is het punt waarop veel mensen vastlopen. Ze weten wel wat ze willen, maar doen het niet. Vaak voelt de eerste stap te groot. Dan blijf je uitstellen, smoesjes bedenken of zoeken naar het ‘juiste moment’, dat geniale idee of de perfecte kans. Allemaal mindfucks die je moet overwinnen. Want je bereikt er dus helemaal niets mee.

manieren om doelen te stellen

Welke kleine stap kun jij vandaag nog zetten?

Maar hoe kun je toch in beweging komen als je zulke gedachten hebt? De antwoorden vind je in beweging. Vraag jezelf af: welke kleine stap kan ik vandaag nog zetten? En maak deze stap nóg kleiner dan je nu denkt. Kom uit je comfortzone, maar blijf wel in je safetyzone. Daag jezelf dus uit op een comfortabele manier. Als je de stap namelijk te groot maakt, is de kans groot dat je niet in beweging komt.

Het gaat erom dat je het echt doet. Maar wat eigenlijk nóg belangrijker is, is dat je het ook blíjft doen! Door de stapjes klein te houden, kom je niet alleen in beweging, maar ontdek je ook welke manier het beste bij jou past zodat je het volhoudt. Elke dag een kleine stap zorgt over een jaar voor een groots resultaat. Plan dagelijks minimaal een kwartier in om aan je doelen te werken. Bepaal iedere ochtend de focus, zodat je die dag echt het verschil gaat maken!

Lees ook: Droom groots en realiseer je doelen

Voorbeelden van kleine stapjes zetten

Doel: gezonder eten.

Misschien drink je op dit moment te veel frisdrank, koop je vaak ongezonde snacks bij het tankstation en haal je ’s avonds regelmatig ongezonde afhaalmaaltijden. Om gezonder te eten kun je telkens kleine stapjes zetten, bijvoorbeeld door eerst ’s ochtends te starten met een glas water en de frisdrank te vervangen door een gezonder alternatief zoals thee of vruchtensap. Een week later kijk je of je gezonder kunt ontbijten, en na een week ook gezonder kunt lunchen. Zo bekijk je hoe je deze gezonde voedingskeuzes kunt integreren in je systeem.

Doel: meer bewegen.

Je weet dat je je door te sporten energieker gaat voelen. Je kunt je dan bij een sportclub aanmelden en eens zien welke avond je van de bank af komt. Maar je kunt ook direct beginnen door dagelijks een wandeling van 20 minuten te maken en dit langzaam uit te bouwen naar langere of intensievere wandelingen of naar een avondje sporten in de sportschool in plaats van een wandeling.

Doel: workshops en trainingen geven bij bedrijven in de dienstverlenende sector.

Je weet dat je veel waarde kunt toevoegen, maar je mist de klanten nog. Je weet dat je het beste kunt gaan netwerken om in contact te komen met deze potentiële klanten. Natuurlijk kun je naar netwerkbijeenkomsten gaan, koud bellen of je huidige netwerk inzetten. Maar om vandaag nog die eerste kleine stap te zetten, zou je ook een uitnodiging met een mooie boodschap naar je ideale klant op LinkedIn kunnen sturen, zodat je ook echt in beweging komt.

De andere manier om doelen te stellen: rigoureus de knop om

Kleine stapjes kunnen werken, maar bij andere mensen of doelstellingen werkt het beter om direct de knop om te zetten. Het vergt alleen iets meer mentale weerbaarheid. Ik zie dat het goed bij klanten werkt die al langere tijd weten hoe sterk hun mindset is. Bij hen werkt het heel goed om tegen zichzelf te zeggen: ‘En nu ga ik het gewoon doen’. Het belangrijkste is dan dat je een plan maakt en je hier ook aan houdt. Denk aan het stoppen met het drinken van alcohol of het eten van suiker, of vanaf morgen een uur eerder opstaan om aan je boek te werken.

Wat zijn jouw manieren om doelen te stellen?

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00