hummus

De laatste tijd eet ik heel weining brood. Als ik dit dan eet, dan gebruik ik niet het traditionele broodbeleg, maar dan beleg ik mijn brood met bijvoorbeeld avocado, tomaat, komkommer, ei, geitenkaas. (Vooral de combinatie avocado geitenkaas is YUM!). Ook gebruik ik regelmatig hummus van kikkererwten als broodbeleg.

Wat is Hummus?
Hummus is een purree op basis van kikkererwten. Echter er kan veel gevarieerd worden met ingrediënten. Hieronder een basisrecept voor hummus. De oorsprong van dit gerecht komt uit landen rondom de Middellandse zee, zoals Turkije en Marrokko.

Kikkererwten
Een belangrijke reden voor mij om hummus te gebruiken is omdat het boordevol eiwitten zitten. Doordat kikkererwten een lage glycemische index hebben geven ze een lang verzadigingsgevoel. Tevens bevat het de mineralen calcium, magnesium, ijzer en foliumzuur en bevat het boordevol vezels (6 gram vezels per 100 gram).

Tips maken van hummus
Hummus is zeer eenvoudig recept, je hebt alleen een goede keukenmachine of staafmixer nodig om dit te maken. Met een paar tips volgens Nadia Zerouaili en Merijn Tol kan je de hummus nog lekkerder maken!
1. Gebruik zelfgeweekte kikkererwten. Je kan kikkererwten kopen in pot en blik, maar de zelfgeweekte kikkererwten zijn het lekkerst! Deze moet je 12 uur weken en dan vervolgens een koken met bakpoeder of een stukje zeewier (deze zorgen ervoor dat ze zacht worden), totdat je de kikkererwten met je hand kan pletten.
2. Pureer lang! Zorg ervoor dat alle kikkererwten goed gepureerd zijn.

Ingrediënten:

  • 2 cups kikkererwten (bewaar een gedeelte van het kookvocht)
  • 1 citroen
  • 2 etl Tahin
  • 4 etl olijfolie extra vergin
  • 1 knoflook
  • peper en zout
  • peterselie

Bereidingswijze:
Pureer de kikkererwten in de keukenmachine. Als het mengsel te dik is geworden, voeg dan wat overgeblevenkookvocht toe. Laat vervolgens de keukenmachine draaien totdat het mengsel de gewenste dikte heeft gekregen.
Breng vervolgens de hummus op smaak met het sap van de citroen, knoflook, peper en zout. Besprenkel pas op het laatst de hummus met de olijfolie.

Tip: Ook lekker om je groentes in te dippen!

Eat Bioteaful!

VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN |  TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK 

Sanne van Paassen

Sanne van Paassen

Mijn naam is Sanne van Paassen, motivator, inspirator, boerendochter, mental coach en oud-topsporter. Tijdens mijn sportcarrière ervaarde ik aan den lijve hoe het is om continu op de top van je kunnen te presteren. Nu dat ik gestopt ben met topsport, ervaar ik dat het "normale leven" pas topsport is. Ik neem jou mee hoe jij vanuit flow en fun zowel zakelijk succesvol bent, fysiek fit met een leuk sociaal leven.
Sanne van Paassen

Latest posts by Sanne van Paassen

Ben jij al lid van onze gratis community? 

Contact