In mijn vorige blog had ik het over rust als onderdeel van je performance. Maar hoe ontspan je écht? In dit artikel ga ik in op hoe ontspannen werkt!

Hoe ontspan je

Als je sport, weet je waarschijnlijk al dat je het prettigst sport als je ontspannen bent. Vooral bij technische sporten, zoals bij zwemmen, tennis of mountainbiken. Als je niet ontspannen bent, gaat dit echt voor geen meter. Als je gespannen bent, heb je minder controle over je lichaam. Je hebt een hogere spierspanning en je ademt hoger en sneller, wat grote impact heeft op je technische skills.

Dit is natuurlijk niet alleen met het sporten zo. Ook in het dagelijks leven of met je werk. Wanneer je gestrest of geïrriteerd een gesprek in gaat, zit er meer spanning in je lichaam en adem je te hoog. Een gevolg hiervan is dat je emoties vaak hoger oplopen, je reageert te snel en omdat je ademhaling zo hoog zit, kost het je meer energie. Wanneer je dieper ademhaalt, zorg je voor een diepere ontspanning. Maar wat is dat eigenlijk, ontspannen? En hoe doe je dat?

Actief herstellen of helemaal niets doen

Ontspanning wordt gezien als het tot rust komen van lichaam en geest. Hoe je dat doet, is voor iedereen verschillend. De een vindt het fijn om voor een actief herstel te zorgen door te bewegen. Zo blijft er bloed en zuurstof door je lichaam stromen en versterk je je immuunsysteem, wat een belangrijke rol speelt in het herstelproces van je lichaam. Loop bijvoorbeeld naar je werk, neem de trap of fiets naar de supermarkt. Werk in de tuin of wandel in het bos. Op mentaal gebied kun je ook actief herstellen door bijvoorbeeld wel een beetje te werken, maar dan minder strikt en met andere ‘spelregels’.

Of misschien werkt het voor jou beter als je echt helemaal niets doet. Ik raad je aan om deze momenten in te plannen, zodat je letterlijk terugschakelt. Experimenteer en onderzoek wat het beste bij jou past.

hoe ontspan je

Waarbij vergeet jij de tijd?

Om te ontdekken waar je van ontspant, is het handig om uit te zoeken bij welke dingen je de tijd vergeet. Activiteiten die je uren zou kunnen doen en die je totaal geen energie kosten. Je krijgt er een grote lach van op je gezicht en je hoofd is vrij van gedachten. Dán ben je ontspannen. Het is enorm belangrijk dat je echt iets doet wat bij jou past. Iets waar ik of je
partner van ontspant, kan voor jou totaal niet werken. Dat geldt eigenlijk bij alle tips die ik je geef op mijn blog en in mijn boek: je moet echt je eigen manier vinden.

Lees ook: Oefening: Follow the fun!

Voorbeeld activiteiten om te ontspannen

Enkele voorbeelden waarbij je kunt ontspannen zijn:

• Een bad nemen
• Yoga
• Zingen
• Muziek maken of luisteren
• Vogels spotten
• Koken
• Knutselen
• Wandelen
• Lezen
• Podcast luisteren
• Tuinieren
• Sporten
• Spelen met je kinderen
• Koken
• Winkelen

Wat is voor jou de ultieme ontspanning?

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00