Pilates voor wielrenners

Een nieuwe gast blog staat voor jullie klaar, dit maal met Juliette van Strongbody. Veel lees plezier!

Ik ben al ruim 20 jaar bezig met body, health & mind. Maar ik heb pas sinds kort besloten om dit met iedereen te gaan delen mede omdat ik merkte dat er een behoefte aan was. Ik ben altijd gefascineerd geweest door het samenspel van lichaam en geest. Op mijn blog www.strongbody.nl komt dit alles samen.

Hier vind je Pilates blogs inclusief online Pilates trainingen via mijn YouTube kanaal,  heerlijke plantaardige gerechten, een stukje lifestyle en blogs over persoonlijke ontwikkeling een onderwerp wat mij uitermate boeit. In dat kader volg ik onder ander een opleiding tot life coach.

Mijn levensmotto “Create a strong body with a healthy mind.”

Waarom Pilates zo goed voor sporters is

Iedereen heeft wel eens van Pilates gehoord maar heel veel mensen weten niet echt wat het is. “Is het net als yoga?”, wordt mij vaak gevraagd. Ik leg dan uit dat de bewegingen net zo vloeiend als yoga zijn maar dat het uitgangspunt anders is. Yoga is (althans voor mij) een manier van leven en bevat veel meer dan alleen bewegen. Pilates daarentegen is een effectieve bewegingsvorm waarin we focussen op de houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en de connectie tussen lichaam en geest.

Joseph Pilates

Pilates is begin vorige eeuw ontwikkeld door de Duitser Joseph Pilates met als doel: versterking van lichaam en geest.  Hij geloofde namelijk dat ze met elkaar verbonden waren. Pilates creëerde niet alleen oefeningen voor op de mat maar ontwierp ook Pilates apparaten zoals de Reformer en Cadillac. Bij Pilates concentreren wij op een sterke ‘core’ wat ook wel ‘powerhouse’ wordt genoemd.

Pilates is tegenwoordig ook een belangrijk aspect bij (sport) revalidatie. Veel fysiotherapeuten adviseren hun klanten (!) om ook Pilates oefeningen te doen.  Dit als aanvulling op hun reguliere behandeling tijdens hun herstel traject.

pilates voor wielrenners - foto

De 6 Principes

Pilates heeft zes originele principes en die worden bij iedere Pilates oefening  toegepast. Dit zijn de principes:

Centrering: Alle oefeningen moeten vanuit je ‘Powerhouse’ worden uitgevoerd. Dat betekent dat je van binnen naar buiten toe werkt en de romp, -bekken -en schouderstabiliteit versterkt.  Belangrijk is dat je de kracht vanuit de correcte spieren haalt en met name de Transverse Abdominus. Deze diepe buikspieren (oftewel het inwendig corset) zorgen ervoor dat je wervelkolom goed ondersteund wordt, zodat overbelasting aan de lage rug, heupen of schouders voorkomen wordt.

Concentratie: De oefeningen eisen intense focus zodat je je connectie tussen lichaam en geest ontwikkelt. De kwaliteit van de oefeningen staan boven de kwantiteit en daar hebben we concentratie voor nodig. Het lichaam is één geheel waar je een verbinding mee hebt en wat je met je hoofd controleert.

Controle: Pilates werd door Joseph zelf ‘Contrology’ genoemd, omdat controle en beheersing van iedere beweging essentieel is. Het gaat om precisie en details. Je leert ieder deel van je krachtige lichaam te beheersen zodat je precies weet hoe je het op de juiste manier kan bewegen.

Ademhaling: De ademhaling is belangrijk in the Pilates Methode. Joseph Pilates benadrukte hoe waardevol een diepe inademing en een volledige uitademing was. Volgens hem geeft een goede ademhalingstechniek energie en reinigt het lichaam. De mat oefeningen gaan altijd gepaard met de ademhaling techniek. Het uitademen gebeurt op het moment dat er kracht van het Powerhouse nodig is.

Precisie: De bewegingen moeten bewust, correct en beheerst worden uitgevoerd.  Door precisie word je bewust van verkeerde bewegingspatronen en is het een eerste stap naar herprogrammering naar een betere lichaamshouding. De juiste stabiliserende spieren ontwikkelen ‘muscle memory’ zodat die ook (!) buiten de lessen en in het dagelijks leven jouw bewegingen automatisch overnemen.

Flow: Pilates oefeningen gaan vloeiend in elkaar over. Het lijkt net een dans waarbij de ene beweging naadloos over gaat naar de volgende. Ondanks dat de oefeningen kracht kosten moet het moeiteloos lijken: elegant en vloeiend. Het verhoogt de soepelheid van spieren terwijl je lichaam krachtiger wordt.

Pilates goed voor Wielrenners

Steeds meer sporters doen aan Pilates omdat het hun prestatie verhoogt. Ik ben ruim 20 jaar getrouwd geweest met een prof voetballer die tot en met zijn negenendertigste jaar op niveau heeft gevoetbald. Om blessures te voorkomen trainde ik wekelijks met hem om onder ander zijn hamstrings, heupen en lage rug te rekken en los te maken, maar ook om zijn core te versterken zodat hij beter kon presteren. Pilates legt verkeerde spiergeheugen bloot zodat je die kan herstellen en (!) betere prestaties kan leveren.

Ook wielrenners hebben enorm veel voordelen wanneer ze Pilates in hun trainingsschema toevoegen

  • Vermindert blessures
  • Verkort revalidatie periode
  • Verbetert ademhalingstechnieken
  • Ontwikkelt een body-mind connectie.
  • Verbetert lenigheid
  • Verbetert balans
  • Maakt het lichaam soepel
  • Betere coördinatie

Wil je weten wat Pilates nog meer inhoudt? Kijk dan mijn video: Wat is Pilates?

Heb ik  je enthousiast gemaakt om Pilates een onderdeel van je training te maken? Doe dan mee met mijn online Pilates oefeningen! Bekijk ook even mijn website: strongbody.nl

Ik wil Sanne ook hierbij nog bedanken dat ik een gastblog mocht schrijven over mijn passie Pilates!

Liefs,

Juliette

Pilates voor wielrenners Gastblog


Nee, dank je!

Contact

Pin It on Pinterest

Share This
×