Neem als ondernemer de regie en voorkom deze veel voorkomende fouten van ondernemers! Ik hoor regelmatig ondernemers dingen zeggen waarvan ik denk ‘dat klopt helemaal niet’. Je houdt jezelf voor de gek!
Ook jij hebt vast van dingen waarmee je je op de handram trapt en jezelf klein houdt. Dat is dan een zogeheten mindf*ck; in dit artikel wil ik jou meer vertellen over de typische mindfucks van ondernemers. Ik heb een aantal mindfucks uitgeschreven en ga je helpen om deze meteen om te zetten zodat je de veel voorkomende fouten van ondernemers gaat voorkomen. Hiermee laat ik jou zien dat je dergelijke mindfucks onwijs makkelijk kunt overwinnen.
Winnaars verliezen nooit, winnaars ontdekken alleen hoe je het beter kan doen!
Wil je liever luisteren dan lezen? Luister dan even deze aflevering van de Peak Performance Podcast.
Je bent datgene wat je jezelf wijsmaakt
Vaak is het zo dat je jezelf dingen wijs maakt die helemaal niet waar zijn. ‘Er zijn er al genoeg van’, ‘Ik moet nog een opleiding doen’ en ‘ik ben niet goed genoeg’ zijn hier typische voorbeelden van. Wie zegt dat deze voorbeelden de waarheid zijn? Wie zegt dat jij alleen succesvol kan zijn met een opleiding? Juist, dat zegt niemand. Je maakt het jezelf alleen maar wijs.
Meest voorkomende fouten van ondernemers
In dit artikel wil ik graag andere veelvoorkomende fouten van ondernemers met jou gaan bespreken. Elke ondernemer heeft een bepaald doel en elke ondernemer heeft bepaalde kwaliteiten, geloof in jezelf, benut deze kwaliteiten en voorkom of overwin onderstaande uitspraken/mindf*cks of fouten die ondernemers maken.
1. Jij kiest niet specifiek voor je doelgroep
Ook de mindfuck ‘ik durf geen doelgroep te kiezen’ hoor ik met grote regelmaat voorbij komen. Ben je bang om te kiezen? Of ben je bang dat je kansen mis gaat lopen? Ik wil je meegeven dat je moet durven te kiezen. Want als jij niet kiest, kunnen klanten ook niet voor jou kiezen.
Stem daarom jouw communicatie en marketing af op je gewenste klant. Durf keuzes te maken met welke klanten je aan de slag gaat en welke producten je aan gaat bieden. Kortom: durf te kiezen. Als jij íets kiest, ervaart de klant dat als een compliment. De klant gaat dan hoogstwaarschijnlijk óók voor jou kiezen.
Maak je doelen concreet! Doe dat met dit plan.
2. Je maakt jezelf kleiner
Regelmatig hoor ik mensen zeggen ‘Ik ben maar een ZZP’er’ of ‘Ik heb een klein bedrijfje’. Waarom maak je jezelf kleiner dan dat je bent? Jij bent jij en jij doet het allemaal op je eigen manier. Je bepaalt je eigen spelregels binnen het ondernemerschap en je hebt je eigen kwaliteiten. Waarom haal je deze kwaliteiten dan nota bene al zelf omlaag? Dat is nergens voor nodig; je brengt in feite jouw eigen onderneming (en dus ook jezelf) in diskrediet. Onwijs zonde en niet nodig.
Gebruik nooit meer verkleinwoorden en ga staan voor wie je bent. Vraag tevens aan klanten de prijs die je waard bent.
3. ’Er zijn er al zoveel’
Ook dit is een mindf*ck die ik regelmatig voorbij hoor komen. Als je deze mindfuck uitspreekt, ben je echter niet overtuigd van jouw eigen kwaliteit. Ook als er veel concurrenten zijn, is er altijd nog voldoende markt. Dankzij jouw unieke talenten en kwaliteiten kan je nieuwe klanten aantrekken.
Ben echt jezelf en ga in jezelf geloven! Door geloof in jezelf te hebben, kan je de stappen gaan maken. Uiteindelijk gaan ook andere mensen in jou geloven. Daar ben ik van overtuigd.
4. Je drinkt niet zomaar een kopje koffie!
Zullen we een kopje koffie doen? Misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen?
Misschien kunnen we wel samenwerken elkaar versterken? Misschien kunnen we dingen samen realiseren?
Het kan heel waardevol zijn om met iemand een kopje koffie te drinken. Maar dan moet het wel echt waarde toevoegen! Ik drink namelijk liever met mijn vriendinnen een kopje koffie. Daarom moet je deze vragen wel wel op de juiste manier over zien te brengen. Ik ga namelijk mijn kostbare tijd niet zomaar aan iedereen besteden. Ja, ik hou van een heerlijk kopje koffie, maar de tijd die ik aan het kopje koffie besteed, moet wel nuttig zijn.
Wil je met iemand een kopje koffie drinken? Wees dan specifiek. Geef aan wat jullie voor elkaar kunnen betekenen en wees origineel en doe echt een specifiek voorstel wat die ander niet kan negeren.
Lees hier de blog over meer energie.
5. ’Ben ik wel goed genoeg?’
Veel mensen volgen continue opleidingen. Opleiding na opleiding en nog eens een opleiding. Ik geloof zeker in een persoonlijke opleiding en groei, maar ik denk ook dat hier een grens aan zit. Je moet altijd voor kwaliteit gaan, maar die kwaliteit haal je niet altijd uit opleidingen. Het volgen van een opleiding om nieuwe klanten aan te trekken, is in mijn ogen niet de juiste gang van zaken. Je moet een opleiding volgen omdat je ergens interesse in hebt en niet om nieuwe klanten aan te trekken.
Het is trouwens leuk dat je deze fouten leest. Maar daarmee bereik je niets. Ga ook echt aan de slag om deze veelvoorkomende fouten van ondernemers gaat voorkomen. Laten we even bellen om kennis te maken voor een gratis doorbraaksessie.
6. Een bedrijf is geen hobby
Her en der hoor ik vrouwen roepen dat ze hun onderneming als hobby gestart zijn. Hun man verdient het inkomen, waardoor zij zelf hobbymatig aan de slag kunnen gaan. Hoezo hobbymatig en hoezo niet onwijs serieus? Als je voor jezelf realistische doch ambitieuze doelen stelt, kan je onwijs veel resultaat behalen. Persoonlijk stel ik voor mezelf maandelijkse doelen. Doelen qua omzet, doelen wat ik mezelf uit ga keren en doelen wat ik maandelijks ga investeren. Investeren in een bedrijf en investeren in jouw pensioen is namelijk onwijs belangrijk. Dat ga je niet voor elkaar krijgen als je jouw onderneming als een hobby blijft zien.
Wat ik jou mee wil geven: ga jouw cijfers achterna, houd de cijfers in de gaten en kijk serieus naar jouw eigen onderneming. Stel serieuze doelen en ga daar serieus naar toe werken. Wil je meer weten over het stellen van doelen en hoe je in actie kunt komen? Daar heb ik recent een uitgebreid artikel én werkboek over geschreven. Dat werkboek kan je hier vinden.
7. Te perfect
Bij sommige klanten zie ik dat ze letterlijk in deze fouten van ondernemers trappen. Zij willen alles tot in de puntjes voorbereiden. Zij willen alles helemaal af hebben, maar dat is niet altijd nodig. Je hoeft niet tot het eindplaatje te wachten. Ook tijdens de ontwikkeling van jouw webshop of jouw onderneming kan je al beginnen met de verkoop. Stel een wachtlijst op van mogelijke geïnteresseerden, ga alvast potentiële klanten benaderen en kom alvast in beweging. Je hoeft niet alles helemaal af te hebben voordat je jouw product of dienst gaat verkopen.
‘Mijn website is nog niet af’, ‘Ik moet mijn pitch nog voorbereiden’ of ‘ik heb mijn dienst nog niet helemaal uitgedacht’ zijn stuk voor stuk voorbeelden van typische mindf*cks. Laat deze gedachten de vrije loop, maar kom ondertussen alvast in beweging. Dat levert je veel meer op.
Start before you are ready!
8. ’Ik heb té veel ideeën
Bij veel ondernemers zie ik dat zij té veel ideeën hebben. Door té veel ideeën te hebben, kan je het overzicht niet meer behouden. Voor elke ondernemer is het van belang om een plan op te stellen en dat plan uit te werken. Bedenk bij jezelf hoe je met jouw geniale ideeën aan de slag kunt gaan. Schrijf deze ergens op, breng structuur in jouw ideeën aan en behoud jouw focus op jouw oorspronkelijke plan. Door een plan op te stellen, wijk je niet teveel van het door jou gebaande pad af. Door continue van dit pad af te buigen, loop je continue tegen obstakels op.
Ik schrijf mijn ideeën op in mijn notitieboek, maar behoud mijn focus wel op mijn huidige plan en gang van zaken. Op die manier voorkom ik obstakels en kan ik het beste resultaat behalen uit mijn huidige producten en diensten. Uiteindelijk kunnen deze ideeën tot betere resultaten leiden, maar dan moet je de ideeën wel op de juiste manier uit zien te werken. Laat je dus niet al te veel af te leiden door al die geniale ideeën.
Vergroot nu je focus door deze checklist!
9. ’Ik moet het alleen doen’
Bij veel ondernemers maak ik het vergelijk met de topsport. Toen ik aan topsport deed, had ik echt een team om me heen verzameld. Ik werkte niet lukraak met iedereen samen, maar slechts met een select groepje. Als ondernemer adviseer ik jou dan ook graag om een select groepje van de juiste mensen om jou heen te selecteren. Stel jezelf de vraag ‘Waar ben ik minder goed in?’. Voor die zaken kan je mensen inschakelen, zodat je uiteindelijk jouw focus kunt leggen op datgene waar jij het beste in bent. Je hoeft het dus niet altijd alleen doen.
Alles over hoe je jouw teamprestaties kan verbeteren.
10. ’Belasting sucks’
Deze mindfuck werkt belastend en slaat in mijn ogen nergens op. Als je veel belasting betaalt, doe je namelijk juist iets goed. Waardeer het feit dat je (veel) belasting moet betalen; dat is namelijk een teken dat je goed werk verricht. Verander deze mindset; belasting betalen is leuk.
Wil je aan de slag met een passie(f) inkomen?
11. ’Ik heb een business partner nodig’
Heb je wel eens een idee waarbij je een business partner denkt nodig te hebben? In dat geval stel je je afhankelijk van een ander op. Je moet echter juist geloof in jezelf en jouw eigen koers hebben. Daar heb je niet per sé een ander voor nodig. Nee, je moet het zelf doen, maar je kunt wel samenwerken met de juiste mensen op bepaalde aspecten. Bouw een team om je heen, maar streef niet specifiek naar een business partner. Dit kan een mindfuck zijn waardoor je beperkt wordt/blijft in jouw ideeën.
12. ’Ben ik het wel waard?’
Heb jij wel eens moeite om een bepaald tarief aan klanten te vragen? Dat is vaak het gevolg van een money-mindset. Een dergelijke mindfuck helpt absoluut niet. Als ondernemer sta je voor een bepaalde waarde en dat moet je ook uitstralen. Vraag een reëel bedrag, sta achter jouw prijs en kom deze prijs na. Alles wat klanten van jouw kopen, hebben een bepaalde prijs. Voor die prijs moet jij een bepaalde waarde leveren. Stem jouw waarde en de bijbehorende prijs perfect op elkaar.
12. ’Zichtbaarheid is toch niet nodig?’
Soms hoor ik nog steeds ondernemers zeggen dat ze marketing niet zo zeer nodig hebben. Volgens deze ondernemers komen zij wel ver met mond-tot-mond reclame. Is dat wel zo? Ik geloof daar niet in. In mijn ogen heeft elke ondernemer (online) zichtbaarheid nodig. Het is belangrijk dat je regelmatig bij mensen op het netvlies komt. Je moet aan jouw zichtbaarheid werken. Door in je marketing gewoon je zelf te zijn wordt het makkelijker om zichtbaar te zijn. Als je zichtbaar bent, kan je met name op de lange termijn een band opbouwen met (potentiële) klanten. Door het opbouwen van deze band weten mensen precies wat jouw waardes zijn en waar je voor staat.
Veel mensen kopen het verhaal achter een product. Vertel daarom je eigen verhaal en besteed veel tijd aan de marketing van jouw bedrijf. Ga zichtbaar worden, voorkom deze fouten van ondernemers en ga voor je eigen peak-performance-mindset zorgen.
Ga ervoor, durf onderscheidend te zijn, durf een doelgroep te kiezen en ben altijd positief.
13. ‘Ik moet hard werken’
Ik zie veel ondernemers als een kip zonder kop werken. Ze werken op de automatische piloot. Hebben geen focus. Durven niet te kiezen. Dat is zo zonde. Bepaal je focus en werk gestructureerd naar je doel toe. Daarnaast hoef je niet hard te werken, het is belangrijk dat je efficiënt werkt. Rust is nodig om vol energie gas te kunnen geven. Durf te rusten. Net zoals topsporters doen. De Tour de France win je in bed was een uitspraak van Joop Zoetemelk. Dat was natuurlijk niet voor niets!
=================================================================
Hoe dan ook. Nu is het de beurt aan jou om deze fouten van ondernemers te voorkomen! Het grootste verschil maak je door op te komen dagen en het gewoon te gaan doen. Ga met deze inzichten die je zojuist hebt gelezen ook echt in actie komen!
Nu is de beurt aan jou, beantwoord deze vraag:
Welke mindf*ck is op jou van toepassing en hoe ga je deze overwinnen?
Het gaat erom dat je als ondernemer in actie komt en blijft trainen. Net als een topsporter is het trainen, focus, tegenslagen incasseren en weer door! Mocht je nieuwsgierig zijn wat ik voor jou als ondernemer kan betekenen?
Wij kunnen je helpen door:
- Business coaching
- Peak Performance coaching
- Stess coaching
- Life coaching
Laten we bellen!
Pin voor later
- patronen doorbreken met familie opstellingen - 20 oktober 2021
- Intelligent bewegen – Interview met fabio d’agata - 2 maart 2021
- Investeren voor vrijheid – Interview met Susanna Thakoeri - 12 februari 2021