Lees hieronder alles over je jouw focus in in het dagelijks leven kan vergroten met de topsport mindset Isabelle Feteris.

‘Now the battle for gold’ klinkt het door de zaal. ‘ Feteris, she is going to benchpress 107,5kg to move into gold medal position’. Het moment is aangebroken waarop ik kan laten zien wat ik kan. Éen kans, meer krijg ik niet. Extreme focus is wat ervoor nodig is om NU optimaal te presteren. Ik haal mijn handen door de magnesiumbak om ze stroef te maken. Ik doe mijn polsbanden om, eerst links en dan rechts. Een paar keer haal ik diep adem en loop naar het platform toe. Nadat ik mijn setup op het bankje voltooid heb, halen de spotters de barbell uit het rek en krijg ik een startsignaal. Ik beweeg de bar naar mijn borst, wacht op het press-signaal en duw de bar omhoog zo hard als ik kan. Vervolgens leg ik de bar terug in het rek en hoor ‘thats easy’ van de commentator. Ik kijk ik naar de lampen die aangeven wat de jury ervan vindt: 3 witte lampen wat betekent dat ze allemaal de beurt hebben goedgekeurd.

Focus met deze topsport mindset

Het hele riedeltje deed ik niet voor de eerste keer, nee, in mijn trainingen deed ik het op dezelfde manier. In mijn visualisatie deed ik het op dezelfde manier. Als ik op het moment suprême ook maar minimaal afgeleid zou raken, zou het me veel kosten. Het is het verschil tussen winnen en verliezen.

Lees deze tips voor nog meer focus

Focus in het dagelijks leven

In het leven zijn we hierin milder voor onszelf. We laten ons afleiden en vinden het wel prima – en bedenken allerlei excuusjes om het goed te praten. Nog even dat ene appje tussendoor beantwoorden, het mailtje naar die sturen, en…. voordat je het weet heb je jezelf al tig keer onderbroken en ben je niet gefocust aan het werk. Aan alle kanten lekt je focus weg waardoor je langer doet over dezelfde taken. Je werkt langer door, krijgt minder gedaan en hebt daardoor minder tijd voor andere dingen die belangrijk voor je zijn. Je body. Tijd met familie. Tijd voor persoonlijke ontwikkeling.

Als ik 6 uur de tijd krijg om een boom om te zagen, spendeer ik de eerste 4
met het slijpen van de zaag
– Stephan Covey

Waarom is focus zo belangrijk?

Net als in de sport heb je maar 1 kans om te leven. Tijd die weggelekt is, kan je niet meer terughalen. De tijd kun je optimaal benutten door te focussen. All-in gaan of all out gaan. Wil je winnen in het leven, dan zal je moeten leren focussen. Om niet afgeleid te raken en dit te leren heb je energie nodig.

topsport mindset tips

Waarom multi-tasken niet werkt

Ook ik heb niet altijd de focus en energie gehad die ik nu heb. Ik dacht dat ik een kei was in switch tasken: constant veranderen van wat je aan het doen bent – maar het zorgde vooral voor heel veel onrust. Tijdens het studeren stonden mijn meldingen op whatsapp aan en switchte ik constant van studeren naar kletsen op de app. Uiteindelijk werd het tijdsaandeel studeren steeds kleiner en het appen steeds groter.

Ik was heel veel in niemandsland: ik dacht na over dingen waar ik op dat moment niet mee bezig was. Zo dacht ik op werk na over mijn trainingen, tijdens mijn trainingen dacht ik na over wat ik erna ging eten en tijdens mijn rust dacht ik na over wat ik allemaal ging doen als ik in actie zou komen. Niet heel werkbaar!

Een hoog energieniveau is de basis voor nog meer focus. Ontvang nu de gratis focus en energieBOOST checklist. 

How you do something is how you do everything

Vergroot je focus door deze topsport mentaliteit

Om een topsport mentaliteit te krijgen, moest ik leren focussen en doen wat nodig was om meer energie te krijgen. Niet alleen in de sportschool maar op alle vlakken van mijn leren zodat ik mezelf niet meer zou saboteren. Ik ben begonnen om mijn ochtendroutine om te gooien. In mijn optiek is dit het meest krachtige moment van de dag want hoe je aan iets begint zegt heel veel over de potentie ervan. Hoe ik mijn dag begon was niet veelbelovend: ik drukte zo vaak mogelijk de snooze knop in en ging vervolgens gehaast de deur uit zonder ontbijt, de helft van mijn spullen vergat ik en ik kwam net op tijd – of zelfs te laat.

Start met ochtendroutine

Mijn eerste verandering was om mijn wekker aan de andere kant van de kamer te zetten en het commitment te maken meteen op te staan. Vervolgens dronk ik een groot glas water en douchte ik 2 minuten koud. Op die manier begon ik de dag met iets wat extreem oncomfortabel was waardoor de rest van de dag mijn uitstelgedrag veel minder was. Ook had ik nu de tijd om rustig op te starten, een planning te maken, eten voor de dag klaar te maken en mindset oefeningen te doen. Deze routine van een half uur heeft een mega verschil gemaakt voor mij focus en energie. Deze tips helpen je ook met je focus in het dagelijks leven te vergroten.

Wil je nog meer focus?

Sanne heeft een hele waardevolle checklist gemaakt waarin een aantal van de bovenstaande punten staan – en nog veel meer! Ook heeft ze toegelicht waarom bepaalde punten belangrijk zijn om te doen zodat je niet ‘maar wat doet’ en echt begrijpt hoe de vork in de steel zit.

>Ontvang nu gratis de EnergieBOOST en Focus Checklist!<<<

 

Deze blog is geschreven door Isabelle Feteris, Europees kampioen bankdrukken en derde op het wereldkampioenschappen. Daarnaast is Isabelle Mindset Coach en helpt ze jou om je ook de topsport mindset te integreren in je leven. Samen hebben wij een podcast opgenomen. Deze podcast kan je hier terugvinden. 

Wil je aan de slag met peak peformance coaching? Laten we dan even bellen om kennis te maken.

Laten we bellen!

 

Wij kunnen je helpen door:

 

PS. het luisteren van de Peak Performance podcast kan ook erg waardevol zijn!

Pin voor later

meer focus door isabelle feteris

 

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00