Zenuwen met sporten

Face Your Fears – Zeven tips om je angsten tijdens sport te overwinnen 

Je kent het vast wel: maandenlang train je voor dat ene grote sportevenement. Daar wil jij wil laten zien wat je waard bent. Als het moment eenmaal daar is, nemen de zenuwen het echter van je over. Niks gaat zoals jij het je had voorgesteld. Gelukkig kan het ook anders. In deze blog geef ik je zeven tips om je angsten tijdens het sporten te overwinnen.

>>> Kan jij wel een energieBOOST gebruiken? Download nu deze masterclass zodat jij ontdekt hoe jij naast voeding ook je energieniveau kan verhogen! 

Een goede voorbereiding is het halve werk

Allereerst wil ik dat je weet dat een mentale voorbereiding net zo belangrijk is als een fysieke. Als je vooraf nadenkt over een aanvalsplan, weet je bijvoorbeeld wat je kunt doen als je zenuwen je de baas worden. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

1. Overwin je emobrein

Als je in de wedstrijd op een moeilijk punt komt, nemen de negatieve stemmetjes het vaak van je over. Je kunt denken: “Wat als ik faal?” of “Zie je wel! Ik kan dit niet!” Ons emobrein is nu eenmaal angstig ingesteld. Gelukkig heb je hierin een keuze. Door oefening kun je een mindshift maken. Als je op een lastig punt komt, kun je bijvoorbeeld actief bedenken wat je wél wilt bereiken. Daarmee richt je je vanzelf op het positieve deel van je gedachten.

Mocht er in je sportwedstrijd dan toch iets misgaan, vraag je dan af wat je mee kunt nemen naar een volgende keer. In plaats van falen ga je dus leren. Reken maar dat leren veel positiever aanvoelt dan falen!

 2. Omarm je zenuwen

Veel mensen verzetten zich tegen zenuwen. Ze willen dat nare gevoel overwinnen. Ik adviseer je dat niet te doen. Zenuwen kunnen namelijk een positieve bijdrage leveren aan je sportprestaties. Ze stomen je klaar om in actie te komen; om te presteren. Zie die vervelende zenuwen dus liever als een positieve bijdrage. Accepteer ze!

3. Adem in, adem uit

Zenuwen omarmen? Dat is niet altijd even gemakkelijk. Natuurlijk kom je nog momenten tegen waarop je zenuwen – en dus je negatieve gedachten – de overhand nemen. Als je voelt dat dat gebeurt, ga dan diep in- en uitademen. Je herstelt daarmee de belangrijke body-mindconnectie en voorkomt de ontwikkeling van nieuwe beperkende gedachten. Je vermindert daarmee de spanning in je lichaam.

4. Visualiseer

Als de angst en spanning toch niet helemaal verdwijnen, accepteer dan dat ze er zijn. Blijf je richten op je ademhaling en visualiseer daarnaast hoe jij jezelf wil voelen. Hoe doe je dat? Haal een moment terug waarop een vergelijkbaar sportmoment heel goed ging. Zo’n visualisatie brengt je vanzelf terug naar het goede gevoel dat met dat moment gepaard ging.

5. Geef jezelf een peptalk

Gecombineerd met een visualisatie kun je gebruik maken van een peptalk. Denk zelf alvast eens na welke peptalk jou helpt. Ik zeg op de lastige momenten tegen mezelf: “Dit is je speeltuin. Je mag doen waar je goed in bent!”

6. Hier-en-nu

Vaak richten mensen zich nog voor aanvang van hun sportmoment op het resultaat. Dat is niet zo handig. Waarom niet? Je resultaat kun je niet beïnvloeden. Het heeft dus weinig zin daar intensief over na te denken. Gelukkig kun je het proces wél beïnvloeden. Blijf dus in het hier-en-nu en richt je op je taak.

7. Neem jezelf niet te serieus

Stel, je doet mee aan de Amstel Gold Race. Dan hangt alles toch af van die ene dag. Maar is dat wel zo? Nee, dat is niet het geval. Het gaat erom dat je gelukkig bent. Geluk hangt af van zóveel meer dan die ene prestatie.

Vraag jezelf af wat het ergste is wat je kan overkomen. Meestal valt het antwoord dan best wel mee. Wat je doet, doe je omdat je het leuk vindt. Maak er dan ook iets leus van en neem jezelf niet te serieus.

Het gevolg? Je staat veel meer ontspannen aan de start!

Face Everything And Respond

De Engelse vertaling voor angst is fear. Fear staat voor Face Everything And Respond.

Dat is dan ook de moraal van dit verhaal: ga lekker aan de gang, ervaar lastige momenten en handel ernaar. Want weet je nog? Angst is een voorbereiding op een lastig moment. Het stoomt je klaar om met dat moment om te gaan. Let op: net als lichamelijke training vergt mentale training tijd. Neem die tijd dus ook en ga oefenen, oefenen en nog meer oefenen. En ja, het mag best een keer mis gaan. Daar leer je van. Veel plezier!

Meer lezen? Lees ook de blog over omgaan met zenuwen & wil jij als leren hoe jij de makkelijkste sportieve winst boekt? Check hier waarom mentale training zo belangrijk is.

Met sportieve groet, Sanne

Wil jij vol energie en vanuit ontspanning je sportieve doelen realiseren? Download dan met gratis werkboek. Of volg mij voor extra inspiratie op Instagram of Facebook.

 

Zenuwen tijdens het sporten, face your fears

angsten overwinnen

overwin je angsten met sporten

Sanne van Paassen

Sanne van Paassen

Mijn naam is Sanne van Paassen, motivator, inspirator, boerendochter, mental coach en oud-topsporter. Tijdens mijn sportcarrière ervaarde ik aan den lijve hoe het is om continu op de top van je kunnen te presteren. Nu dat ik gestopt ben met topsport, ervaar ik dat het "normale leven" pas topsport is. Ik neem jou mee hoe jij vanuit flow en fun zowel zakelijk succesvol bent, fysiek fit met een leuk sociaal leven.
Sanne van Paassen

Latest posts by Sanne van Paassen


Nee, dank je!

Contact

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen?