Blog geschreven door Annabelle Pont, sport podotherapeut over combineren werken en sporten. 

Ik heb geen idee hoe het leven als topsporter voelt, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Alles draait om de sport: trainen, voeding, rusten en “pieken” op het juiste moment. Alle andere zaken zijn randzaken en je bevindt je in je coconnetje van de sport. Als je een druk (privé en/of werkend) leven hebt dan kan trainen wel eens in het gedrang komen. De meeste mensen onder ons vliegen van het werk naar een vergadering, naar een familiefeestje enzovoorts. Lees hieronder alles over mijn verhaal van het combineren werken en sporten.

Introductie Annabelle Pont

Ik mountainbike ruim tien jaar waarvan een jaar of zeven vrij fanatiek. Ik fiets in principe niet voor de podiumplaatsen: ik haal de uitdaging echt uit mezelf. Nóg strakker door die ene bocht komen, nog net iets harder naar beneden denderen of nu eindelijk eens goed leren klimmen zodat ik halverwege een technische klim niet hoef af te stappen en gewoon door kan blijven trappen. Het enige wat ik wel goed blijk te kunnen is lang op een fiets te blijven zitten. Ik heb twee keer meegedaan met een 24 uurs mountainbikewedstrijd waar ik 24 uur lang heb gefietst. Beide keren mocht ik op het hoogste treedje klimmen naderhand.

Door mijn werk als sportpodotherapeut kom ik met veel fanatieke sporters in aanraking die allen net als ik veel ballen hoog houden, combineren werken en sporten naast alle andere activiteiten om van het sporten te kunnen genieten. Dit is vaak passen en meten en soms lopen dingen anders dan gepland door blessureleed of wanneer de planning thuis wijzigt.

Combineren werken en sporten

Twee jaar geleden kreeg ik de mogelijkheid om mijn eigen praktijk te starten. Het combineren werken en sporten werd een uitdaging! Opeens moest ik heel veel regelen in vrij korte tijd. Omdat ik nogal ambitieus en perfectionistisch ben waren mijn doelen vrij hoog, maar het zou zo gebeuren! De praktijk liep direct goed vanaf de start en al vrij snel kwamen de trainingsuren wat in het gedrang. Op een gegeven moment voelde ik me steeds vaker vermoeid en zat ik niet lekker op de fiets. Ik raffelde trainingen af en ging me nog meer op het werk storten, want ik wilde dat een razende start maken met de praktijk. Dus ik vloog van het een naar het ander. Ook werd ik wat ongezelliger tegen mijn directe omgeving en sliep ik slecht. Al weken werd ik behandeld door de fysiotherapeut voor een bilblessure, maar er kwam niet echt verbetering in. Driekwart jaar daarvoor kon ik nog tijdens Lakebike 300 kilometer in 24 uur mountainbiken en opeens zat ik huilend op de wielrenfiets tijdens een rustig ritje op de racefiets omdat ik zo’n pijn in mijn bovenbenen had. Toen begon het kwartje te vallen: Dit zijn allemaal tekenen van overtraindheid…

Lees meer over hoe jij je werk kan combineren met jouw drukke baan!

overtraindheid combineren werken en sporten

Overtraindheid

Ik heb mijn vermoedens met een aantal mensen besproken en we kwamen allen tot dezelfde mogelijke diagnose. Ik hoefde niet zo nodig een stempel te krijgen om dit bevestigd te krijgen (voor mij was het inmiddels heel duidelijk) dus ik ben niet naar een sportarts gegaan. Ik ben acuut gestopt met fietsen. Met pijn in mijn hart had ik mijn fietsen in de schuur gezet. De eerste twee weken heb ik vrijwel niets gedaan aan beweging. Ik heb veel geslapen. Daarna ben ik gaan zoeken naar een tijdelijke vervanging voor mijn sportmomenten. Ik ben gaan zwemmen en wandelen. Daarnaast heb ik me op yoga gericht. Eerst een rustige vorm van yoga om echt tot rust te komen en te leren accepteren dat mijn lijf even geen zin meer had in al die actie. Op een gegeven moment ben ik heel rustig de draad weer op gaan pakken en ben ik steeds meer poweryoga gaan doen. Nog steeds doe ik dit. Het is voor mij het ideale recept voor mentaal tot rust komen, sterker te worden en heel bewust met mijn lichaam te werken.

Lees meer hoe jij als sporter mentale training kan toepassen, zodat jij de lat minder hoog legt en leert hoe jij de makkelijkste sportieve winst boekt! 

Fysieke en mentale disbalans

Omdat overtraindheid een fysieke uiting van mentale disbalans is wist ik dat ik ook zeer zeker met het mentale aspect aan de slag moest gaan om herhaling te voorkomen. Vooral combineren werken en sporten was een uitdaging. Ik ben in contact gekomen met een sportpsycholoog. Zij heeft me, heel concreet en praktisch, inzicht gegeven in mijn gedrag en valkuilen. Dit heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik heel anders naar mijn sportinspanning ben gaan kijken. Er “moet” vrij weinig en ik geniet echt op de fiets. Een keertje spijbelen of een langere rit dan gepland rijden zorgen nu niet meer voor een rotgevoel maar voor een big smile. Voorheen was ik ook rond wedstrijden veel te veel bezig met de “wat als?” vragen in te vullen. De eerste keer dat ik weer “fit” aan de start van een wedstrijd stond, stond ik daar zonder plan en met één doel: genieten. Resultaat: vier van de zes uur op kop gereden. Ik moest het afleggen uiteindelijk omdat ik fysiek nog niet zo fit was, maar ik kwam zo blij als een kind over de finishlijn: ik kan weer fietsen!

Lees meer over het leven, dat is pas topsport! 

Ik zorg dat ik nu voldoende ruimte in mijn agenda maak om mijn werk goed af te kunnen ronden, rustmomenten heb en ook tijd heb om te trainen.

Learnings overtraindheid

Sommige mensen zeggen wel eens na een mentale burn-out dat ze dankbaar zijn dat ze dit hebben doorgemaakt. Voor mij voelt de periode van overtraindheid eerlijk gezegd ook als een cadeau. Ten eerste omdat ik veel over mezelf heb geleerd door dichter bij mijn fysieke en mentale gevoel te blijven. Ik durf ook gewoon “nee” te zeggen tegen een opdracht of trainingsritje zonder me hier rot om te voelen. Ten tweede heeft het me ook een betere therapeut gemaakt. Ik weet zeker dat ik tekenen van overtraindheid eerder herken en het daarnaast ook gemakkelijker bespreekbaar maak in de behandelkamer. Ik zorg dat ik nu voldoende ruimte in mijn agenda maak om mijn werk goed af te kunnen ronden, rustmomenten heb en ook tijd heb om te trainen. Soms is het goed te combineren door met de fiets naar een afspraak te gaan of ik neem mijn fiets mee naar een zakelijke afspraak om daarna even een rondje te rijden. Ook plan ik met mijn vriend meer fietsweekendjes samen. We vinden fietsen allebei leuk en op die manier hebben we ook samen veel plezier. Jammer dat het dan niet precies in mijn trainingsschema past: ik geniet ervan en dat is het belangrijkste!

Deze blog is geschreven door Annabelle Pont, sport podotherapeut. Heb jij als sporter fysieke klachten? Dan is het slim om met Annabelle een afspraak in te plannen, wellicht kan zij jou hierbij begeleiden! Een afspraak inplannen kan hier makkelijk online.  

Thanks Annabelle voor dit mooie verhaal!

 

Met sportieve groet, Sanne van Paassen

PS. Wil jij kans maken op de coachcall die ik maandelijks weggeef? Laat hier je gegevens achter!
PS. Wil jij ook met jouw verhaal in deze rubriek? Lijkt mij erg leuk! Mail me gerust even! sanne@sannevanpaassen.nl.

Sanne van Paassen

Sanne van Paassen

Mijn naam is Sanne van Paassen, motivator, inspirator, boerendochter, mental coach en oud-topsporter. Tijdens mijn sportcarrière ervaarde ik aan den lijve hoe het is om continu op de top van je kunnen te presteren. Nu dat ik gestopt ben met topsport, ervaar ik dat het "normale leven" pas topsport is. Ik neem jou mee hoe jij vanuit flow en fun zowel zakelijk succesvol bent, fysiek fit met een leuk sociaal leven.
Sanne van Paassen


Nee, dank je!

Contact

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00