In deze podcast heb ik Anke van Kessel gesproken. Anke is Personal Succes Mentor bij haar eigen bedrijf “Werken aan de winkel”. Anke heeft de ellende die ze in haar leven heeft meegemaakt, omgebogen naar haar kracht. Nu helpt ze anderen om datzelfde te bereiken. Samen met Anke heb ik het over het overwinnen van je angsten. Wat zijn angsten? Zijn er verschillende soorten angsten? En hoe kunnen we die angsten overwinnen?

Heb je geen zin om te lezen? Luister dan hier de podcast met Anke van Kessel.

Om uit te leggen wat angsten zijn, moeten we eerst even een klein stukje theorie bespreken over ons brein en hoe ons brein werkt. Ons brein kunnen we vergelijken met een gereedschapskist waarin we alles opslaan wat we door de jaren heen meemaken. Deze gereedschapskist hebben we altijd bij ons, dag en nacht. We kunnen ons brein voor ons laten werken of we kunnen het heft in eigen handen nemen. Wanneer we het brein voor ons laten werken, doen we als het ware alles op de automatische piloot. Maar op het moment dat jij het heft in eigen handen neemt en voor je brein gaat beslissen, bepaal jíj hoe jouw leven eruit gaat zien. Wist jij dat je voor 80% zelf in de hand hebt hoe jouw leven eruit ziet? De ander 20% zijn factoren waarop we geen invloed hebben. Een goed voorbeeld van deze 20% is de situatie waarin we nu met z’n allen zitten naar aanleiding van het coronavirus. Deze situatie kunnen we niet sturen. We zijn volledig afhankelijk van wat het virus doet. Maar je kunt je eigen leven in deze situatie wel sturen, door je brein te sturen.

Twee keuzes bij angst: Vechten of vluchten

Wanneer jij je brein niet gaat sturen, zijn de enige twee oplossingen die er zijn: Vechten of Vluchten. Dit zijn de enige twee mogelijkheden die je brein van zichzelf kent, vanuit het oerbrein. En toch vinden wij het vaak moeilijk om het heft in eigen handen te nemen en ervaren we angst omdat te gaan doen. Angsten kunnen je belemmeren of beschermen. Het is erg belangrijk dat je je ervan bewust wordt dat angsten deze uitwerking op je hebben. Want het oerbrein kan namelijk worden overgenomen door angsten.

Lees meer: waarom sporten bij stress

angsten overwinnen

Twee soorten angsten

We kunnen angsten onderverdelen in twee soorten: reële angsten en irreële angsten.

Reële Angsten

Als we het over reële angsten hebben, kunnen we deze onderverdelen in twee groepen: vallen en harde geluiden. Deze twee samen zijn reële angsten die we kennen. Deze reële angsten kunnen ook wel worden samengevat als doodsangsten.

Vallen
De eerste groep is vallen. Vallen is de dood. Vergelijk het maar met de oertijd. Toen de mannen gingen jagen en de vrouwen thuis waren om voor de kinderen te zorgen. Stel je voor: terwijl de man aan het jagen is, valt hij voor de neus van een hongerige wolf. Wat zal er gebeuren denk je? Juist ja, de wolf eet de man op. Daaruit kunnen we opmaken dat vallen gelijk staat aan de dood. En zo is het ook met hedendaagse angsten.

Harde geluiden
De tweede groep reële angsten zijn harde geluiden. In deze tijd voltrekken er zich helaas veel terroristische aanslagen. Wanneer zoiets gebeurt, is dit compleet onverwachts. Het gebeurt ineens en hier schrik je enorm van. Je hebt geen tijd om na te denken en de enige twee opties die jouw oerbrein je ingeeft, zijn vluchten of vechten.

Irreële angsten

Bij irreële angsten gaat het om angsten die we ons zelf als het ware aanpraten. Maar hoe werkt dat dan?
Je brein neemt jou altijd in bescherming. Maar het brein zal je altijd in het negatieve beïnvloeden. Het zal je altijd tegenhouden. Als jij je mee laat slepen, zal je altijd in het negatieve gaan denken.

Neem nou honden. De ene is er ontzettend bang voor, maar de andere niet. Het is maar net wat het brein diegene vertelt. Het feit dat je bang bent voor honden kan door je gereedschapskist, oftewel je ervaringen, komen. Misschien heb je wel een vervelende herinnering aan honden, waardoor het brein dit herkent. Dus het oerbrein zegt dan: vluchten of vechten. Eigenlijk is dit dus een irreële angst, omdat jij het je hebt aangeleerd. Dan wel door je ervaringen of door je familie. Maar feit is: Jij associeert het met angst, jouw brein heeft het zo geprogrammeerd.

En het is ontzettend mooi dat dit op deze manier gebeurt. Want dat wil zeggen dat je je brein dus hierin ook kunt trainen. En hiermee kun je aan de slag vanaf het moment dat je je bewust bent van het feit dat dit een irreële angst is.

Lees meer: tips voor meer energie

angsten overwinnen

Train je brein

Het is bijna belangrijker om je brein te trainen dan je lichaam. En toch trainen we allemaal ons lichaam en traint bijna niemand zijn brein.
Nu tijdens de tijd van het coronavirus is de perfecte tijd om een begin te maken om je brein te trainen. Je kunt je volledig in dit virus laten wegzinken en constant denken hoe zielig het is voor je ouders of hoe eenzaam alleenstaanden zich wel niet moeten voelen. Maar het is wat het is, je kunt er niets aan doen. Dit is die 20% waarop jij geen invloed hebt.

Je kunt je brein hierin trainen om zo je mentale weerbaarheid te vergroten. Het belangrijkste is om nu je brein te trainen en te bedenken: er is nog zoveel meer ná de tijd van het coronavirus. Investeer nu in jouw persoonlijke ontwikkeling door bijvoorbeeld een cursus te volgen via internet. Met de faciliteiten die we tegenwoordig hebben is het (voor velen) zo gemakkelijk om in jezelf te investeren. Onderneem nu actie, zet die eerste stap en begin met kleine stapjes. Probeer niet morgen al je doel binnen handbereik te hebben, maar neem de tijd voor je investering.

Om erachter te komen waarin je dan precies moet gaan investeren, kun je jezelf een spiegel voorhouden. Probeer dan een naar jezelf te kijken zonder ego. Wanneer je dit doet, beantwoord dan de volgende twee vragen: Waar sta je nu en waar wil je naartoe? En bekijk dit dan vanuit je eigen positie, want die positie die is voor iedereen anders. Wat maakt JOU gelukkig? Want als je jezelf gelukkig maakt, dan neem je automatisch anderen ook mee in jouw slipstream. Leer om te kijken naar jezelf. En nee, dat is niet egoïstisch!

Pak zelf de regie van je brein. Op heel veel dingen heb je geen invloed maar op je interne brein processen wel. Ga met jezelf aan de slag. Neem die controle over jouw brein.

Lees meer: pak de regie over je leven

Tip van Anke

Als afsluiter wil ik graag een tip van Anke met je delen: “blijf bij jezelf en laat je niet beïnvloeden door anderen! Kijk eens in de spiegel en denk voor jezelf en vanuit jezelf. Met andere woorden: volg je eigen koers!”

Wil je vol energie en met focus je eigen koers blijven rijden? Download dan hier de gratis energieBOOST checklist.

Vind hier meer informatie over Anke en haar bedrijf Werken aan de winkel.

 

 

Wil je nog meer zakelijk winnen, zonder prive te verliezen?

Wil je aan de slag met peak peformance coaching? Ben je nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen? Laten we dan even bellen om kennis te maken.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Download de energieBOOST en focus checklist

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……


Nee, dank je! Ik mis liever focus.

Pin It on Pinterest

Share This
× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00