In mijn vorige blog legde ik je uit waarom je aandachtsstijlen bepalen belangrijk is. Tijdens een stresssituatie ben je gefocust op je voorkeursaandachtsstijl, waardoor je de rest vergeet. Om optimaal te presteren is het belangrijk dat je tussen de verschillende aandachtsstijlen kunt schakelen. Echter, onder druk is de kans groot dat je in je voorkeursstijl blijft hangen. Hoe dit zit, zal ik je zo uitleggen. Eerst gaan we aan de slag met het bepalen van je aandachtsstijl.

Aandachtsstijlen bepalen

Jouw aandachtsstijl wordt bepaald door twee verschillende onderdelen: de concentratiebreedte en de aandachtsrichting. De concentratiebreedte kan breed of smal zijn. Hoe weet je of je een brede of smalle concentratie hebt? Vraag jezelf dan het volgende af: ben jij iemand die het hele plaatje ziet? Dan heb jij een brede concentratie. Of zie jij juist de details? Dan ben jij nauwkeurig en heb je een smalle concentratie.

Je kunt het ook op een andere manier ontdekken. Kijk eens om je heen in je huis. Is alles zorgvuldig opgeruimd? Dan heb je een smalle concentratiebreedte. Is je huis misschien wel een beetje een rommeltje? Alles ligt voor je gevoel wel op zijn plek, maar eigenlijk is het helemaal niet gestructureerd. Dan heb je een brede concentratiebreedte.

Het tweede aspect waardoor je aandachtsstijl wordt bepaald, is de aandachtsrichting. Ben jij gericht op de buitenwereld? Praat je veel, ben je uitbundig en zie je altijd wat er om je heen gebeurt? Dan heb je een voorkeur voor externe aandacht. Of ben je iemand die vooral in zijn eigen wereld leeft? Ben jij een denker en meer naar binnen gericht? Dan is je voorkeur interne aandacht. Noteer dit even voor jezelf en bepaal je aandachtsstijl.

Lees ook: Leer je focus vergroten

De aandachtsstijlen in het kort

Er zijn vier aandachtsstijlen die elk uit twee onderdelen bestaan:

1 Concentratiebreedte

• Brede concentratie (‘ik zie het hele plaatje’)
• Smalle concentratie (‘ik zie de details’)

2 Aandachtsrichting

• Interne aandacht – naar binnen gekeerd (‘ik ben gefocust op wat ik
voel en denk’)
• Externe aandacht – op de buitenwereld gericht (‘ik ben gefocust op
de buitenwereld’)

De combinatie van brede/smalle concentratie of intern/extern bepaalt de aandachtsstijl.

aandachtsstijlen bepalen

Kenmerken aandachtsstijlen

Breed – Intern: analytisch, erg bezig met gevoelens en gedachten.

Breed – Extern: bewust van de omgeving en ontvankelijk voor prikkels
van buitenaf.

Smal – Intern: taakgeoriënteerd, vermijden van afleiding, focus op
één ding.

Smal – Extern: bewust van een klein gedeelte van de omgeving en
ontvankelijk van prikkels van buitenaf.

Voor sporters is het belangrijk dat zij kunnen schakelen tussen de concentratiebreedtes en aandachtsrichtingen. Ik gebruik even een voorbeeld uit de sport. Je zit op de mountainbike en je bent een uitgezette route aan het rijden. Je volgt de pijltjes: hiervoor heb je smalle, externe aandacht nodig. Je volgt het pad en kijkt goed vooruit: dit is brede, externe aan- dacht. Je voelt dat je dorst hebt: smalle, interne aandacht. Je merkt op dat je lichaam vermoeid is: dat is brede, interne aandacht.

Jouw voorkeurs-aandachtsstijl

Tijdens een stressmoment ben je automatisch gericht op jouw voorkeurs-aandachtsstijl. Bij een onverwachte gebeurtenis kun je met een smalle, interne aandachtsstijl helemaal in gedachten verzonken raken. Daarbij ben je je bijvoorbeeld niet meer bewust van wat er om je heen gebeurt. Als je dit weet, kun je jezelf trainen om tijdens stresssituaties je aandacht naar de tegenovergestelde aandachtsstijl te verleggen om toch optimaal te kunnen presteren.

Voorbeeld: stress bij een smalle, interne aandachtsstijl, je raakt in gedachten verzonken. Shift naar een brede, externe aandachtsstijl, waarbij je focust op wat je gesprekspartner zegt of op wat je ziet. Zo kom je beter in je flow. Schrijf voor jezelf in deze specifieke situatie op wat voor een shift kan zorgen. Dit wordt onderdeel van je gameplan.

Mijn aandachtsstijl: breed en extern

Zelf ben ik iemand die van nature breed en extern georiënteerd is. Ik ben iemand die tijdens het sporten altijd de mooiste bloemen en de gaafste kastelen ziet. Ik kijk goed om me heen en onder druk ben ik iemand die ‘vergeet’ te voelen wat er in mijn lichaam gebeurt. Hierdoor was ik bij technische passages tijdens wedstrijden vaak te gespannen en reed ik belabberd, omdat ik een smalle en interne focus miste. Toen ik me dit realiseerde, probeerde ik op lastige momenten in een wedstrijd mijn focus te verleggen: niet meer op de juiste lijn, maar op het gevoel in mijn lichaam. Ontspannen handen en een lach op mijn gezicht.

Tijdens mijn coaching-on-bikesessies kom ik vaak mensen tegen die van nature geneigd zijn naar binnen te keren. Dat zie je terug doordat ze net voor hun wiel blijven kijken en zichzelf verliezen in allerlei gedachten en gevoelens. Hierdoor kunnen ze letterlijk blokkeren op de fiets, omdat ze te veel angsten zien en niet vooruit kunnen kijken. Ze zitten vast in hun eigen binnenwereld.

Als je dit weet, kun je leren je te focussen op het tegenovergestelde. 

In dit specifieke fietsvoorbeeld is dat smal en extern, waarbij je je focust op het pad een paar meter voor je.

Lees meer: In mijn boek ‘het leven, dat is past topsport’ deel ik nog meer praktische tips hoe jij op jouw manier nog meer zakelijk kan winnen, zonder privé te verliezen. Download hier gratis het eerste hoofdstuk van het boek en luisterboek of bestel hier meteen het boek!

Ben jij niet van het lezen? Maar wil je meteen echt in actie komen? Laten we dan bellen en plan een gratis kennismakingscall.

Laten we bellen!

Wij kunnen je helpen door:

Latest posts by Sanne van Paassen (see all)

Download de preview van de bestseller
HET LEVEN, DAT IS PAS TOPSPORT

Voorkom dat je jezelf opgebrand door niet dezelfde fout te maken als 70% van de ambitieuze mensen……

HIGH PERFORMANCE IS ONZIN! GA VOOR PEAK PERFORMANCE

Nee, dank je! Ik mis liever focus.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00